The search for the auto genre in Portugal and the process of consolidating the Nation
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v36.77324Keywords:
auto, gender, conquest, Portuguese nationAbstract
The Iberian heritage of the records demonstrates an act of humanism in Portuguese literature. Theater theory has classified the plays as “one-act” plays already, and it is in this sense that my contribution lies. The aim is to show how the records have crossed centuries and have gone to the former colonies as instruments of conquest, to humanize the people of the new continents. The bibliographic review covers definitions in dictionaries, awning authors such as Carolina Michaelis, Pimpão, Teófilo Braga, Augusto Cardoso Bernardes and José Camões.
Downloads
References
BEAU, Albin Eduard. Duas conferências inéditas sobre o teatro. Coimbra: Faculdade de Letras, 1977.
BERNARDES, José Augusto Cardoso. Sátira e Lirismo. Lisboa: Temas portugueses, 2006.
BRAGA, Theóphilo. História do Theatro portuguez: a comédia clássica e as tragicomédias, século XVI-XVII. Porto: Imprensa, 1870.
CALDERÓN, Demetrio Estébanez. Diccionario de términos literários: alianza Diccionarios. Madrid: Alianza Editorial, 1996.
DIDIER, Béatrice. Dictionaire universel des littératures. Paris: Universitaires de France, 1994.
FO, Dario. Manual mínimo do autor. São Paulo: Ed. SENAC, 1999.
GASSNER, Jhon. Mestres do Teatro I. Tradução de Alberto Guziki e J. Guinsburg. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007. (Coleção Estudos Literários).
MATEUS, Osório. De teatro e outras escritas. Lisboa: Quimera, 2003.
MICHAELIS, Carolina. Autos Portugueses de Gil Vicente y de la escuela vicentina. Introdução de de Carolina Michäelis de Vasconcelos. Madrid: Facsímil, 1922. (Cartas de Carolina Michäelis à Sabugosa).
PICCHIO, Luciana-Stegagno. História do Teatro Português. Tradução de Manuel de Lucena. Lisboa: Portugália, 1969.
PRATT, Oscar de. Gil Vicente: notas e comentários. Lisboa: Livraria Clássica Editora, 1979.
PRATT, Oscar de. Gil Vicente: Notas e comentários. Lisboa: Livraria Clássica Editora, 1970.
RODRIGUES, Maria Idalina. História do Teatro Português: de Gil Vicente ao Teatro de Setecentos. Lisboa: Imprensa Nacional, 2006.
SANTOS, Zulmira. Da Corte Sancta à Corte Santíssima em Portugal. Porto: Flup, repositório, 1993.
TEYSSIER, Paul. Gil Vicente: o autor e a obra. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, 2005.
TOBAR, Maria Luísa. La estructura de la comédia vicentina. Madrid: Messana, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elizangela Pinheiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)