Contextually indexicalized linguistic-discursive proxemics: traces of (as)symmetry in teacher and student interaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v35.74313

Keywords:

Linguistic-discursive proxemics, Indexicality, Teaching, Interactional (a)symmetry

Abstract

It is at the interface between Interactional Sociolinguistics and Pragmatics, situated in a sociocognitive approach, that I aim to investigate as a Brazilian teacher and a foreign student, both social actors/actresses of the Engineering course of a public institution of higher education, evaluate their own uses linguistic-discursive that establish more/less symmetrical relationships, through proxemic mechanisms. Adopting a (micro)ethnographic perspective, I analyze five interactional excerpts resulting from semi-structured interviews with the student and the teacher. In summary, I find that the use of the first person, as a strategy to reduce the interlocutive distance, is perceived as favorable to the teaching and learning relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Albuquerque, University of Brasilia (UnB), Brasilia, DF

Professor at the University of Brasília (UnB), Brasília, DF.

References

ALBUQUERQUE, Rodrigo; MUNIZ, Aline. Proxêmica linguísticodiscursiva: um mecanismo de modalização intersubjetiva. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 19, n. 4, p. 8586-8603, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/81072. Acesso em: 14 maio 2023.

ANGROSINO, Michael. Etnografia e Observação Participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.

AUSTIN, John Langshaw. How to do things with words. Oxford, England: Oxford University Press, 1975.

BLIKSTEIN, Isidoro. Kaspar Hauser ou a fabricação da realidade. São Paulo: Cultrix, 1985.

BLOMMAERT, Jan. Contexto é/como crítica. In: SIGNORINI, Inês (org.). Situar a lingua[gem]. São Paulo: Parábola, 2008. p. 91-115.

BLOMMAERT, Jan. Discourse: a critical introduction. Cambridge, England: Cambridge University Press, 2005.

BLOMMAERT, Jan. Ideologias linguísticas e poder. In: SILVA, Daniel Nascimento; FERREIRA, Dina M. M.; ALENCAR, Claudiana N. (org.). Nova pragmática: modos de fazer. São Paulo: Cortez, 2014. p. 67-77.

BROWN, Penelope; LEVINSON, Stephen. Politeness: some universals in language usage. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1987.

CARREIRA, Maria Helena. Modalisation linguistique en situation d’interlocution: proxémique verbale et modalités en portugais. Louvain: Peters, 1997.

CARREIRA, Maria Helena. Um modele semantique pour l’etude de la proxemique verbale dans le cadre de la semiotique des cultures. Acta semiótica et linguística, Paris, France, v. 20, n. 1, p. 1-8, 2015. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/actas/article/view/27615/14843. Acesso em: 20 maio 2023.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. Tradução de Angela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2008.

DIAS, Ana Luiza Kruger. A metapragmática como conceito útil à análise linguística. Caletroscópio, Ouro Preto, v. 7, n. 2, p. 171-185, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/caletroscopio/index. Acesso em: 14 maio 2023.

FABRÍCIO, Branca Falabella. Mobility and discourse circulation in the contemporary world: the turn of the referential screw. Revista da Anpoll, Florianópolis, n. 40, p. 129-140, 2016. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1022/857. Acesso: 14 maio 2023.

GARCEZ, Pedro de Moraes; BULLA, Gabriela da Silva; LODER, Letícia Ludwig. Práticas de pesquisa microetnográfica: geração, segmentação e transcrição de dados audiovisuais como procedimentos analíticos plenos. DELTA, [s. l.], v. 30, n. 2, p. 257-288, 2014.

GOFFMAN, Erving. Interaction Ritual: essays on face-to-face behavior. [London, England]: Penguin University Books, 1967.

GOFFMAN, Erving. The Neglected Situation. American Anthropologist, [s. l.], v. 66, n. 6, p. 133-136, 1964. pt. 2. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/i227427. Acesso: 15 maio 2023.

GONZALEZ, Clarissa; MOITA LOPES, Luiz Paulo. Reflexividade metapragmática sobre o cinema de Almodóvar numa interação online: indexicalidade, escalas e entextualização. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, São Paulo, v. 57, n. 2, p. 1102-1136, 2018. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8651046. Acesso: 20 maio 2023.

GOODWIN, Charles; DURANTI, Alessandro. Rethinking context: an introduction. In: GOODWIN, Charles; DURANTI, Alessandro (ed.). Rethinking context: language as an interactive phenomenon. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1997. p. 1-42.

GREEN, Judith; BLOOME, David. Ethnography and ethnographers of and in education: a situated perspective. In: FLOOD, James; HEATH, Shirley Brice; LAPP, Diane (ed.). Handbook for literacy educators: research in the community and visual arts. New York: Macmillan, 1998. p. 181-202.

GUMPERZ, John J. Discourse strategies. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1982.

GUMPERZ, John J. Interactional Sociolinguistics: A Personal Perspective. In: SCHIFFRIN, Deborah; TANNEN, Deborah; HAMILTON, Heidi E. (ed.). The Handbook of Discourse Analysis. Malden: Blackwell, 2001. p. 215-228.

HALL, Edward T. A System for the Notation of Proxemic Behavior. American Anthropologist, [s. l.], v. 65, n. 5, p. 1003-1026, 1963.

HALL, Edward T. The Silent Language. New York: A Premier Book, 1965.

HALL, Edward T. et al. Proxemics [and Comments and Replies]. Chicago Journals, [s. l.], v. 9, n. 2-3, p. 83-108, 1968.

HALLIDAY, Michael; HASAN, Ruqaiya. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford, England: Oxford University Press, 1985.

HANKS, William F. O que é contexto. In: BENTES, Anna Christina; REZENDE, Renato C.; MACHADO, Marco Antônio R. (org.). Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2008. p. 169-203.

HYMES, Dell. Models of the interaction of language and social life. In: GUMPERZ, John J.; HYMES, Dell. (ed.). Directions in Sociolinguistics: the ethnography of communication. New York: Reinhart and Winston, 1972. p. 35-72. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/2740724. Acesso em: 20 maio 2023.

KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine. Les interactions verbales. Tome 2. Paris, France: Armand Colin, 1992.

KNAPP, Mark L. Nonverbal Communication in Human Interaction. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1972.

MASON, Jeniffer. Qualitative Researching. 2 ed. London, England: SAGE, 2002.

MOHAJAN, Haradhan. Qualitative Research Methodology in Social Sciences and Related Subjects. Journal of Economic Development, Environment and People, Chittagong, v. 7, n. 1, p. 23-48, 2018.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Desejo na biopolítica do agora: performatividades escalares em um aplicativo de encontros homoafetivos. DELTA, [s. l.] v. 36, n. 3, p. 1-37, 2020. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/52717/34642. Acesso em: 20 maio 2023.

MORATO, Edwiges Maria. O interacionismo no campo linguístico. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (org.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 311-351.

OSTERMANN, Ana Cristina. Localizing power and solidarity: Pronoun alternation at an all-female police station and a feminist crisis intervention center in Brazil. Language in Society, [s. l.], v. 32, n. 3, p. 351-381, 2003. Disponível em: http://www.cambridge.org/core/journals/language-in-society/article/abs/localizing-power-and-solidaritypronoun-alternation-at-an-allfemale-police-station-and-a-feminist-crisisintervention-center-in-brazil/35E12CE484EF7D0A854705199B093454. Acesso em: 20 maio 2023.

PINTO, Joana Plaza. Corpo como contexto-de-ocorrência de metapragmáticas sobre o português em socializações de estudantes migrantes para o Brasil. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 18, n. 3, p. 751-768, 2018.

PINTO, Joana Plaza. É só mimimi? Disputas metapragmáticas em espaços públicos online. Interdisciplinar, São Cristóvão, v. 31, n. 1, p. 221-236, 2019. Disponível em: http://seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/article/view/11847. Acesso em: 20 maio 2023.

POVINELLI, Elizabeth. Intimate Grammars: anthropological and psychoanalytic accounts of language, gender, and desire. In: JOURDAN, Christine; TUITE, Kevin (org.). Language, culture, and society: key topics in linguistic anthropology. Cambridge, England: Cambridge University Press, 2006. p. 190-206.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Aspectos sociais da pragmática. In: RAJAGOPALAN, Kanavillil. Nova pragmática: fases e feições de um fazer. São Paulo: Parábola, 2010. p. 31-44.

RECTOR, Mônica; TRINTA, Aluizio R. Comunicação não-verbal: a gestualidade brasileira. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1986.

SIGNORINI, Inês. Metapragmáticas da língua em uso: unidades e níveis de análise. In: SIGNORINI, Inês. (org.). Situar a lingua[gem]. São Paulo: Parábola, 2008. p. 117-147.

SILVA, Daniel Nascimento; ALENCAR, Claudiana Nogueira. A propósito da violência na linguagem. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 55, n. 2, p. 129-146, 2013. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637294. Acesso em: 20 maio 2023.

SILVA, Daniel Nascimento. Uma perspectiva pragmática para o estudo dos letramentos em periferias brasileiras. Revista da Anpoll, Florianópolis, v. 1, n. 49, p. 26-38, 2019. Disponível em: http://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1300. Acesso em: 20 maio 2023.

SILVERSTEIN, Michael. Indexical order and the dialectics of sociolinguistic life. Language & Communication, Portsmouth, United Kingdom, v. 23, n. 3-4, p. 193-229, 2003.

SILVERSTEIN, Michael. Language Structure and Linguistic Ideology. In: CLYNE, Paul R; HANKS, William F.; HOFBAUER, Carol L. (org.). The Elements: a parasession on linguistic units and levels. Chicago: Chicago Linguistic Society, 1979. p. 193-247.

SILVERSTEIN, Michael. Shifters, Linguistic Categories, and Cultural Description. In: BASSO, Keith H.; SELBY, Henry A. (ed.). Meaning in Anthropology. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1976. p. 11-55.

SILVERSTEIN, Michael. Metapragmatic discourse and metapragmatic function. In: LUCY, John Arthur (org.). Reflexive language. Reported Speech and Metapragmatics. New York: Cambridge University Press, 1993. p. 33-57.

STAKE, Robert E. Pesquisa Qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

VAN DIJK, Teun Adrianus. Discurso e contexto: Uma abordagem sociocognitiva. Tradução de Rodolfo Ilari. São Paulo: Contexto, 2012.

VERTOVEC, Steven. Super-diversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, [s. l.], v. 29, n. 6, p. 1024-1054, 2006. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01419870701599465. Acesso em: 20 maio 2023.

Published

2023-07-12

How to Cite

ALBUQUERQUE, R. Contextually indexicalized linguistic-discursive proxemics: traces of (as)symmetry in teacher and student interaction. Signótica, Goiânia, v. 35, p. e74313, 2023. DOI: 10.5216/sig.v35.74313. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/74313. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos