Trevisan portraits Trevisan in Pai, Pai: hybridism in the autobiographical novel

Authors

  • Edcleberton de Andrade Modesto Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. E-mail: edcleberton@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-6632-5997
  • Ricardo Barberena Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. E-mail: ricardo.barberena@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v33.68140

Keywords:

Hybridism, João Silvério Trevisan, Pai, pai, Autobiographical novel

Abstract

The autobiographical novel on its own terms is a sort of transgression of what one understands as fiction. By drawing upon places, people and even true events inserted into literary productions, the autobiographical novel ends up creating narratives and novels of the self. Consequently, the blur between reality and fiction brings to the fore not only hybridism but also fragmentation. By analyzing João Silvério Trevisan’s Pai, pai (2017) taking as theoretical framework Samoyault’s (2008), Watt’s (2010) and Lejeune’s (2008) contributions, the findings of this research highlight how difficult it is to label that genre as well as the legitimacy of its free form, in other words, its fragmented feature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Barberena, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. E-mail: ricardo.barberena@hotmail.com

Possui Graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000), Doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005) e Pós-Doutorado (2009), intitulado "Paisagens limiares na contemporaneidade brasileira: representações da identidade no Cinema e na Literatura", pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PUCRS). Coordena o GT da ANPOLL Literatura Brasileira Contemporânea. Coordena o Grupo de Pesquisa "Limiares Comparatistas e Diásporas Disciplinares: Estudo de Paisagens Identitárias na Contemporaneidade". Membro do Grupo de Pesquisa de Pesquisa do CNPq GELBC (Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea). Atuação docente na área de Letras (Teoria Literária), com ênfase em Literatura Brasileira Contemporânea. Diretor do Instituto de Cultura da PUCRS.

References

BARTHES, Roland. O rumor da língua. 3ª ed. São Paulo. Editora WMF Martins Fontes, 2012.

BOOTH, Wayne. Retórica da ficção. Lisboa: Arcádia, 1980

CORTÁZAR, Julio. Valise de Cronópio. São Paulo: Perspectiva, 1974.

DOUBROVSKY, Serge. “O último eu”. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

GENETTE, Gérard. Figuras III. São Paulo: Liberdade, 2017.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

REUTER, Yves. A análise da narrativa: o texto, a ficção e a narração. Tradução Mario Pontes. 4ª ed. Rio de Janeiro. DIFEL, 2014.

RICHARDSON, Brian. Unnatural Voices: extreme narration in modern and contemporary fiction. Columbus, The Ohio State University Press, 2006.

SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. Tradução de Sandra Nitrini. São Paulo. Aderaldo & Rothschild, 2008.

TREVISAN, João Silvério. Pai, pai. 1ª ed. Rio de Janeiro. Alfaguara. 2017.

WATT, Ian. A ascensão do romance: estudos sobre Defoe, Richardson e Fielding. São Paulo. Companhia das Letras, 2010.

Published

2021-11-03

How to Cite

MODESTO, E. de A.; BARBERENA, R. . Trevisan portraits Trevisan in Pai, Pai: hybridism in the autobiographical novel . Signótica, Goiânia, v. 33, p. e68140, 2021. DOI: 10.5216/sig.v33.68140. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/68140. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Estudos Literários