Text revision by the dialogical bias in teachers’ initial formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v33.65757

Keywords:

Textual review. Dialogism. Teacher education.

Abstract

Supported by the assumptions of the dialogism of the Bakhtin Circle and its (re)enunciations in Applied Linguistics, the objective is to discuss aspects of the textual review process from the dialogical perspective in the teachers’ initial formation. For this, three records of
a case study conducted at the graduation in Language and Literature Course are analyzed, in which is problematized the confluence between dialogical theory, methodologies and practices for the execution of the process. The results demonstrate that: a) the methodological choice does
not define the process as dialogical or non-dialogical; b) the concepts that support the dialogical conception productively guide the intervention in the text and the methodological selection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. O texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. 1. ed. Organização, tradução, posfácio e notas: Paulo Bezerra. Notas da edição russa: Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016a [1976].

______. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. 1. ed. Organização, tradução, posfácio e notas: Paulo Bezerra. Notas da edição russa: Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016b [1978].

______. Por uma metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, posfácio e notas: Paulo Bezerra. Notas da edição russa: Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2017 [1975].

BELOTI, Adriana. A formação teórica, metodológica e prática dos conceitos de revisão e reescrita no PIBID de Língua Portuguesa. 2016. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016. Disponível em: <http://www.ple.uem.br/defesas/pdf/abeloti.do.pdf>. Acesso em: 21 jan. 2019.

BRAIT, Beth; MELO, Rosilene de. Enunciado/enunciado concreto/enunciação. In: BRAIT, Beth (org). Bakhtin: conceitos-chave. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

FIAD, Raquel S.; MAYRINK-SABINSON, M. Laura T. A escrita como trabalho. In: MARTINS, M. Helena (Org.). Questões de linguagem. 3. ed. São Paulo: Contexto,1993. p.54-63.

FUZA, Ângela Francine; OHUSCHI, Márcia Cristina Greco; MENEGASSI, Renilson José. Concepções de linguagem e o ensino da leitura em língua materna. Linguagem e Ensino, Pelotas, RS, v. 14, n. 2, p. 479-501, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/36>. Acesso em: 07 jan. 2019.

GERALDI, João Wanderley. Portos de Passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997 [1991].

______. Dialogia: do discurso à estrutura sintática. In: RODRIGUES, Rosângela Hammes; PEREIRA, Rodrigo Acosta (orgs.). Estudos dialógicos e pesquisas em Linguística Aplicada. São Carlos: Pedro & João editores, 2016.

HAYES, John R.; FLOWER, Linda. Identifying the Organization of Writing Process. In: GREGG, Lee; STEINBERG, Erwin (Org.). Cognitive processes in writing. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1980, p. 3-30.

MENEGASSI, Renilson José. A revisão de textos na formação docente inicial. In: GONÇALVES, Adair Vieira; BAZARIM, Milene (orgs.). Interação, gêneros e letramento: a (re)escrita em foco. Campinas: Pontes editores, 2013.

MENEGASSI, Renilson José; CAVALCANTI, Rosilene da Silva de M. Conceitos axiológicos bakhtinianos em propaganda impressa. Alfa. São Paulo, v. 57 (2), 433-449, 2013. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/download/5133/4669>. Acesso em: 16 nov. 2018.

MENEGASSI, Renilson José. A escrita como trabalho na sala de aula. In: JORDÃO, Clarissa Menezes (org.). A Linguística Aplicada no Brasil: rumos e passagens. Campinas: Pontes, 2016.

MENEGASSI, Renilson José; GASPAROTTO, Denise Moreira. Revisão textual-interativa: aspectos teórico-metodológicos. Domínios de linguagem, Uberlândia, MG, v. 10, n. 3, 2016. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/33021>. Acesso em: 07 jan. 2019.

_______. Revisão dialógica: princípios teórico-metodológicos. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 19, n. 1, p. 107-124, jan./abr. 2019.

_______. As práticas de revisão textual-interativa: apontamento, questionamento e comentário. In: FUZA, A. F. et al. (orgs.) Interação e escrita no ensino de língua. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.

RUIZ, Eliana Maria Severino Donaio. Como se corrige redação na escola. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP, 1998. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269074>. Acesso em 09 jan. 2019.

SERAFINI, Maria Teresa. Como escrever textos. Tradução: Maria Augusta Bastos de Mattos. Adaptação: Ana Luísa Marcondes Garcia. 7. ed. São Paulo: Globo, 1995.

SOBRAL, Adail; GIACOMELLI, Karina. Gêneros, marcas linguísticas e marcas enunciativas: uma análise discursiva. In: SOUZA, Sweder; SOBRAL, Adail (orgs.). Gêneros, entre o texto e o discurso: questões conceituais e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2016.

STELLA, Paulo Rogério. Palavra. In: BRAIT, Beth (org). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2010.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação. In: VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação e outros ensaios. Organização, tradução e notas: João Wanderley Geraldi. Edição e supervisão da tradução: Valdemir Miotello. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013a [1930].

______. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e EkaterinaVólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929], 373p.

______. Palavra na vida e a palavra na poesia. Introdução ao problema da poética sociológica. In: VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação e outros ensaios. Organização, tradução e notas: João Wanderley Geraldi. Edição e supervisão da tradução: Valdemir Miotello. São Carlos: Pedro & João editores, 2013b [1926].

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Tradução: Daniel Grassi. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2021-09-03

How to Cite

CZEREVATY , P. C. .; ANGELO, C. M. P. .; MENEGASSI , R. J. . Text revision by the dialogical bias in teachers’ initial formation. Signótica, Goiânia, v. 33, p. e65757, 2021. DOI: 10.5216/sig.v33.65757. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/65757. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos