The female Bildungsroman in As três Marias by Rachel de Queiroz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v32.65351

Keywords:

As três Marias, Feminine Bildungsroman, Rachel de Queiroz

Abstract

As três Marias, by Rachel de Queiroz, reports the encounter and experiences of three young women after entering a boarding school, as well as the different paths taken by each one in the adult phase of their lives. This article aims to present an analysis of this novel, considering its characteristics which reflect the female Bildungsroman. In addition, the text points out some distinctions between the traditional Bildungsroman and its female variant. The presented discussion dialogues with considerations of Mikhail Bakhtin (2011), Franco Moretti (2020), Elaine Hoffman Baruch (1981), Camila Brändström (2009), among others, which allude to the theme in question.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSTEN, Jane. Mansfield Park. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Editora Penguin, Companhia das Letras, 2014.

_____. Emma. New York: Norton, 1993.

BALZAC, Honoré de. La feme de trente ans. França: Createspace Independent Publishing Platform, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. de Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BARUCH, Elaine H. The feminine Bildungsroman: Education through Marriage. In: The Massachusetts Review, v. 22, n. 2, 1981, p. 335–357. JSTOR. Disponível em https: www.jstor.org/stable/25089147. Acesso em: 5 ago. 2020.

BUCKLEY, Jerome H. Season of youth: the Bildungsroman from Dickens to Golding. Cambridge: Harvard University Press, 1974.

BRÄNDSTRÖM, Camilla. Gender and genre: A feminist exploration of the Bildungsroman: a portrait of the artist as a young man and Martha Quest. Universidade Högskolan I Gävle, Department of Humanities and Social Sciences, 2009. Disponível em: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:303315/fulltext01.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

BRONTË, Emily. Wuthering Heights. Oxford: Oxford University Press, 1998.

BRONTË, Charlotte. Jane Eyre. New York: Signature Editions, 2012.

CAMINHA, Edmílson. Rachel de Queiroz: a senhora do não me deixes. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Letras, 2010.

DICKENS, Charles. David Copperfield. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

GOETHE, Johann W. V. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Trad. de Nicolino Simone Neto. São Paulo: Editora 34, 2009.

JOYCE, James. Ulysses. Trad. de Caetano W. Galindo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

MASS, Wilma P. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: UNESP, 2000.

LUKÁCS, Georg. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister como tentativa de uma síntese, In: _____. A teoria do romance. Trad. de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2009, p. 138-150.

MAUPASSANT, Guy de. Bel-Ami. Trad. de Leila de Aguiar Costa. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 2010.

MORETTI, Franco. Romance de formação. Trad. de Natasha B. Palmeira. São Paulo: Todavia, 2020.

LAWRENCE, David H. Lady Chatterley’s lover. New York: Bantman Dell, 2007.

PINTO, Cristina F. O Bildungsroman feminino: quatro exemplos brasileiros. São Paulo: Perspectiva, 1990.

QUEIROZ, Rachel. O brasileiro perplexo. Rio de Janeiro: Do autor, 1956.

_____. A beata Maria do Egito. Rio de Janeiro: José Olympio, 1958.

_____. 100 crônicas escolhidas. Rio de Janeiro: José Olympio, 1976.

_____. Lampião. Rio de Janeiro: José Olympio, 1979.

_____. O jogador de sinuca e mais historinhas. Rio de Janeiro: José Olympio, 1980.

_____. As menininhas e outras crônicas. In: _____. Obra reunida. Rio de Janeiro: José Olympio, 1989.

_____. Memorial de Maria Moura. São Paulo: Siciliano, 1992.

_____. A donzela e a moura torta. São Paulo: Siciliano, 1994.

_____. Caminho de pedras. São Paulo: Siciliano, 1995.

_____. Teatro. Rio de Janeiro: José Olympio, 1995.

_____. O quinze. São Paulo: Siciliano, 1997.

_____. Falso mar, falso mundo. São Paulo: Arx, 2002.

_____. O menino mágico. São Paulo: Caramelo Didático, 2004.

_____. Cafute e pena-de-prata. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.

_____. O quinze. Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.

_____. As três Marias. Rio de Janeiro: José Olympio, 2017.

STENDHAL. O vermelho e o negro. Trad. Raquel Prado. Porto Alegre: Dublinense, 2016.

XENOFONTE. Ciropédia - A educação de Ciro. Trad. de João Félix Pereira. Portugal: Sementes de Mudança, 2008.

Published

2021-03-16

How to Cite

COSTA, A. M. da. The female Bildungsroman in As três Marias by Rachel de Queiroz. Signótica, Goiânia, v. 32, p. e65351, 2021. DOI: 10.5216/sig.v32.65351. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/65351. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Estudos Literários