The trajectory of character deaf-blind “Michelle” in movie Black trough the linguistic filosophy look: from status of individual to the subject
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v32.61749Keywords:
Subject, Individual, Historiography, LinguisticsphilosophyAbstract
This study observes anddescribes the linguistic trajectory of “Michelly”, from movie Black, character who starts from an animal status, to human status. For this, the discussion about individual and subject is grounded in Condilac, Humboldt, Whitney, Saussure, Sapir, Chomsky, Herder, Bloomfield and Platão. Related with theorics, is “Michelly”’s trajectory, who in beginning was oppressed by fault of disagreement of world in your round, then pass through the learning of language, and finally to the language domain, going to the collectivity. It was possible to see a possible equivalence between philosophical and linguistic discussions and the cinematographic work referred.
Downloads
References
BLOOMFIELD, L. Language. Chicago: Editora Chicago Press, 1984.
CAIXETA, M. E. Condillac e o ensino de ciências: que relações podemos encontrar ainda hoje? Rev. Ensaio, Belo Horizonte, v.05, n.01, p.26-41, Março, 2003.
CHOMSKY, N. Reflexões sobre a linguagem. Trad. Isabel Gonçalves. Lisboa: Edições 70, 1975a.
FÁVERO, M. H.; PIMENTA, M. L. Pensamento e Linguagem: A Língua de Sinais na Resolução de Problemas. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2006, vol.19, n.2, pp.225-236. ISSN 0102-7972.
HERDER, J. G. Obra selecta. Madrid: Alfaguara, 1982.
HUMBOLDT, W. K. V. Sobre la diversidad de la estrutura del lenguaje humano y su influencia sobre el desarrollo espiritual de la humanidad. Barcelona: Anthropos, 1990.
KANT, I. Crítica da razão pura. Trad. Valério Rohden e Udo B. Moosburger. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
Os pensadores. Condillac, Helvéticus e Degerando. Textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1984/1754.
PLATÃO. Diálogos I: Teeteto (ou Do conhecimento), Sofista (ou Do ser), Protágoras (ou Sofistas) Bauru: Edipro, 2007.
QUADROS, R. M. d. (2006). Efeitos de modalidade de língua: as línguas de sinais. ETD - Educação Temática Digital, 7(2), 168-178, Campinas, v.7, n.2, p.168-178, jun. 2006 – ISSN: 1676-2592.
SALOMÃO, M. M. A questão da construção do sentido e a revisão da agenda dos estudos da linguagem. Revista Veredas, Juiz de Fora, v. 03, n. 1, p. 61-79. jan/jun. 1999.
SAPIR, E. A linguagem: introdução ao estudo da fala. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Livraria Acadêmica, 1971.
SAUSSURE, F. Curso de lingüística geral. 6ª Ed. São Paulo: Editora Cultrix, 1924.
WHITNEY, William D. La vie du langage. Paris: Germer, 1875.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)