Cross-readings about Cruz e Sousa, orphic poet (critique, narrative, drama...)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v32.58165

Keywords:

Brazilian Poetry, Symbolism, Modernity, Critical reading. Fiction

Abstract

Born in Santa Catarina, Cruz e Sousa is not an avant-garde poet shaped under the sumptuous rupture with the past. On the contrary, his creation is the contradictory Modernity of the XIX century. The aesthetic pluralism is noticeable in his ethical poetry, especially concerning Symbolism and Decadentism, which are literary movements Cruz e Sousa works with a disconcerting originality. Assuming Cruz e Sousa’s mature poetry – he was a reader of Baudelaire and other similar poets -, this essay aims to study the way the work of this Brazilian poet was read by some of his peers in terms of critique, narrative, drama etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antônio Donizeti Pires, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Área de Literatura Brasileira / Departamento de Literatura / FCL - UNESP/Araraquara

Linhas de pesquisa: Teorias e crítica da poesia / História literária e crítica

References

ARISTÓTELES. O homem de gênio e a melancolia: o problema XXX, 1. Tradução do grego, apresentação e notas Jackie Pigeaud. Tradução Alexei Bueno. Rio de Janeiro: Lacerda, 1998.

ASSIS, M. de. Ideal do crítico. In: ASSIS, M. de. Crítica literária. São Paulo: Mérito, 1959. p. 11-19.

BANDEIRA, M. Apresentação da poesia brasileira – seguida de uma antologia. Posfácio Otto Maria Carpeaux. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

BERNABÉ, A.; CASADESÚS, F. (Coords.). Orfeo y la tradición órfica: un reencuentro. Madrid: Akal, 2008, v. 2.

BERNABÉ, A.; CASADESÚS, F.; SANTAMARÍA, M. A. (Eds.). Orfeo y el orfismo: nuevas perspectivas. Madrid: UCM, 2006.

BERNABÉ, A.; JIMÉNEZ SAN CRISTÓBAL, A. I. Instrucciones para el Más Allá: las laminillas órficas de oro. Apéndice iconográfico de Ricardo Olmos. Ilustraciones de Sara Olmos. Madrid: Ed. Clásicas, 2001.

CAROLLO, C. L. (Seleção e apresentação). Decadismo e simbolismo no Brasil: crítica e poética. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos; Brasília: INL (MEC), 1980, v. 1.

CAROLLO, C. L. (Seleção e apresentação). Decadismo e simbolismo no Brasil: crítica e poética. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos; Brasília: INL (MEC), 1981, v. 2.

MURICY, A. Panorama do movimento simbolista brasileiro. 3. ed., revista e ampliada. Prefácio João Alexandre Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 1987a, v. 1, (Textos, 6).

MURICY, A. Panorama do movimento simbolista brasileiro. 3. ed., revista e ampliada. Prefácio João Alexandre Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 1987b, v. 2, (Textos, 6).

SILVEIRA, T. da. O emparedado. In: NASCIMENTO, A. do. Dramas para negros e prólogo para brancos: antologia de teatro negro-brasileiro. Rio de Janeiro: Teatro Experimental do Negro, 1961. p. 375-417.

SOUSA, J. da C. e. Obra completa. Organização Andrade Murici. Atualização e notas Alexei Bueno. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.

VÍTOR, N. O poeta negro. ‘A cidade de ouro’. In: VÍTOR, N. Prosa e poesia. Apresentação Tasso da Silveira. Rio de Janeiro: Agir, 1963 (Nossos Clássicos, 74). p. 86-87.

WAMOSY, A. Poesia completa. Porto Alegre: EDIPUCRS/Instituto Estadual do Livro/Alves, 1994.

Published

2020-05-05

How to Cite

PIRES, A. D. Cross-readings about Cruz e Sousa, orphic poet (critique, narrative, drama...). Signótica, Goiânia, v. 32, p. e58165, 2020. DOI: 10.5216/sig.v32.58165. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/58165. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Estudos Literários