Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people

Authors

  • Rodrigo Mesquita Universidade Federal de Roraima (UFRR), Boa Vista, Roraima, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v28i2.41521

Keywords:

Sociolinguistics, Akw? Xerente language, Portuguese language, Code-switching, Indigenous education.

Abstract

This  paper  analyzes  the  occurrence  of  loanwords  and  code-switching  in the  speech  community  Akw?-Xerente  (Jê),  considering  its  linguistic  and extralinguistic aspects. The contact phenomena are analyzed in light of Speech Ethnography (Hymes, 1972), the 4-M model (Myers-Scotton; JAKE, 2000), the  Markedness  Model  and  MLF,  developed  by  Myers-Scotton  (1993a; 1993b; 2002). The analyses indicate the behavior of sensible phenomena to sociolinguistics variables and identified speech events. They are also conducted in  order  to  contribute  to  the  science  of  language,  to  a  critical  reflection  of Xerente people about their own reality and for indigenous education.

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Author Biography

Rodrigo Mesquita, Universidade Federal de Roraima (UFRR), Boa Vista, Roraima, Brasil

Professor adjunto no Centro de Comunicação Letras e Artes da Universidade Federal de Roraima, responsável pelas disciplinas na área de Linguística e Sociolinguística no curso de bacharelado em Letras-Libras. Pesquisador associado ao Núcleo Histórico Socioambiental (NUHSA). Desenvolve pesquisas principalmente nos seguintes temas: contato entre línguas, língua portuguesa, documentação, descrição e análise de línguas indígenas, língua akwe ­xerente e fenômenos de contato: empréstimos linguísticos e code­switching. Possui graduação em Letras e Linguística (bacharelado) pela Universidade Federal de Goiás (2005), mestrado e doutorado em Letras e Linguística pela mesma universidade em 2009 e 2015, respectivamente. 

Published

2016-11-23

How to Cite

MESQUITA, R. Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people. Signótica, Goiânia, v. 28, n. 2, p. 339–362, 2016. DOI: 10.5216/sig.v28i2.41521. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/41521. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Article