About the imaginaries romantics and their signical construction on La Liberté Guidant le Peuple

Authors

  • Lucas Piter Alves Costa Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG
  • Renan Araújo Gomes Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG
  • Mônica Santos de Souza Melo Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v26i2.25095

Keywords:

romanticism, Delacroix, liberty, discourse analysis.

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the discourse of Eugène Delacroix’s screen, La Liberté guidant le peuple, painted in 1830. For our analysis, we seek support in the Discourse Analysis. Through analysis, we show how the visual signs are organized within a context of revolution to represent the romantic ideals in vogue. We conclude that the images are immanent discourses of a network of discursive practices, allowing a space for social interaction where relationships and processes are established. The image of liberty is built linking conflicting discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Piter Alves Costa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG

Licenciado em Letras pela Universidade Federal de Viçosa. Mestre em Letras pela mesma instituição. Doutorando em Estudos Linguísticos na Universidade Federal de Minas Gerais.

Renan Araújo Gomes, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG

Mestre em Letras pela Universidade Federal de Viçosa

Mônica Santos de Souza Melo, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG

Doutora em Estudos Linguísticos pela UFMG.

Published

2014-12-22

How to Cite

COSTA, L. P. A.; GOMES, R. A.; MELO, M. S. de S. About the imaginaries romantics and their signical construction on La Liberté Guidant le Peuple. Signótica, Goiânia, v. 26, n. 2, p. 475–494, 2014. DOI: 10.5216/sig.v26i2.25095. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/25095. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Article