Fairy tales and the education of deaf children
DOI:
https://doi.org/10.5216/rs.v1i1.38701Abstract
Fairy tales have always enchanted children and, even today, continue to seduce them. These stories enable reflections on the inner problems of their readers and help buildsubjectivity in children. The adaptations of these stories for Libras, the Brazilian Sign Language, take to deaf children, not only the pleasure of enjoying fairy tales, but also thepsychological benefits of these narratives. With the theoretical support of the postulates presented by Bruno Bettelheim and Joseph Campbell, in the foundational texts on myths and fairytales, the objective of this work is to bring some reflections on the importance of fairy tales, adapted to Libras, for the education and formation of subjectivity in deaf children.
Keywords: fairy tales, Libras, education of deaf children.
Downloads
References
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Trad. Arlene Caetano. 19 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
BRESCIA, Fernanda. Literatura em LIBRAS estimula inclusão e desenvolvimento de crianças surdas. Globo.com, Minas Gerais, 12 out. 2011. Disponível em: http://g1.globo.com/minas-gerais/noticia/2011/10/literatura-em-libras-estimula-inclusao-e-desenvolvimento-de-criancas-surdas.html. Acesso em: 3 nov. 2015.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil fases. São Paulo: Cultrix, 2008.
COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas: símbolos-mitos-arquétipos. São Paulo: Paulinas, 2008.
CORSO, Diana Lichtenstein, CORSO, Mário. Fadas no divã: psicanálise nas histórias infantis. Porto Alegre: Arrmed, 2006.
ENROLADOS. Direção: Nathan Greno e Byron Howard. Roteiro: Dan Fogleman. Estados Unidos, Walt Disney Pictures, 2010. (100 min): son., color. Legendado. Port.
HOUSTON, Nancy. A espécie fabuladora. Porto Alegre: L&PM, 2010.
MALÉVOLA. Direção: Robert Stromberg. Roteiro: Linda Woolverton. Estados Unidos: Walt Disney Pictures, 2014. (97 min): son., color. Legendado. Port.
SANDRONI, Laura. De Lobato a Bajunga: as reinações renovadas. Rio de Janeiro: Agir, 1987.
SILVA, Vera Maria Tietzmann. Literatura infantil brasileira: um guia para professores e promotores da leitura. Goiânia: Cânone Editoral, 2008.
SOU SURDO e não sabia. Direção: Igor Ochronowicz. Intérprete: Sandrine Herman. França: 2009. Documentário. (70 min). Disponível em: http://www.youtube.com/playlist? list=PL2E381B2C11ADC9BD. Acesso em: 6 fev. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.




