Fairy tales and the education of deaf children

Authors

  • Thainã Miranda Oliveira Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil.
  • Leila Borges Dias Santos Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v1i1.38701

Abstract

 Fairy tales have always enchanted children and, even today, continue to seduce them. These stories enable reflections on the inner problems of their readers and help buildsubjectivity in children. The adaptations of these stories for Libras, the Brazilian Sign Language, take to deaf children, not only the pleasure of enjoying fairy tales, but also thepsychological benefits of these narratives. With the theoretical support of the postulates presented by Bruno Bettelheim and Joseph Campbell, in the foundational texts on myths and fairytales, the objective of this work is to bring some reflections on the importance of fairy tales, adapted to Libras, for the education and formation of subjectivity in deaf children.

Keywords: fairy tales, Libras, education of deaf children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Trad. Arlene Caetano. 19 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

BRESCIA, Fernanda. Literatura em LIBRAS estimula inclusão e desenvolvimento de crianças surdas. Globo.com, Minas Gerais, 12 out. 2011. Disponível em: http://g1.globo.com/minas-gerais/noticia/2011/10/literatura-em-libras-estimula-inclusao-e-desenvolvimento-de-criancas-surdas.html. Acesso em: 3 nov. 2015.

CAMPBELL, Joseph. O herói de mil fases. São Paulo: Cultrix, 2008.

COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas: símbolos-mitos-arquétipos. São Paulo: Paulinas, 2008.

CORSO, Diana Lichtenstein, CORSO, Mário. Fadas no divã: psicanálise nas histórias infantis. Porto Alegre: Arrmed, 2006.

ENROLADOS. Direção: Nathan Greno e Byron Howard. Roteiro: Dan Fogleman. Estados Unidos, Walt Disney Pictures, 2010. (100 min): son., color. Legendado. Port.

HOUSTON, Nancy. A espécie fabuladora. Porto Alegre: L&PM, 2010.

MALÉVOLA. Direção: Robert Stromberg. Roteiro: Linda Woolverton. Estados Unidos: Walt Disney Pictures, 2014. (97 min): son., color. Legendado. Port.

SANDRONI, Laura. De Lobato a Bajunga: as reinações renovadas. Rio de Janeiro: Agir, 1987.

SILVA, Vera Maria Tietzmann. Literatura infantil brasileira: um guia para professores e promotores da leitura. Goiânia: Cânone Editoral, 2008.

SOU SURDO e não sabia. Direção: Igor Ochronowicz. Intérprete: Sandrine Herman. França: 2009. Documentário. (70 min). Disponível em: http://www.youtube.com/playlist? list=PL2E381B2C11ADC9BD. Acesso em: 6 fev. 2013.

Published

2016-02-01

How to Cite

OLIVEIRA, T. M.; SANTOS, L. B. D. Fairy tales and the education of deaf children. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 25–36, 2016. DOI: 10.5216/rs.v1i1.38701. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/38701. Acesso em: 16 aug. 2024.