Teaching foreign languages to deaf students: challenges and opportunities

Authors

  • Elita de Medeiros Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Tubarão, Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v3i2.55531

Keywords:

Inclusion. Foreign language. Deaf education.

Abstract

Although public policies advocate equal education for all, teaching practice shows that there is still room for debate on what actions are necessary to achieve a truly egalitarian and inclusive education for deaf individuals. The objective of this article is to point out some of the  ifficulties encountered in the teaching of Foreign Languages (LE) to the deaf in inclusive school spaces. From what is indicated by the legislation and the presentation of some of the peculiarities that distinguish spoken languages and visual-spatial languages, we sought to verify the feasibility of teaching LE to deaf people. The results of this research indicate that this learning is possible, provided that the particularities of the deaf individuals are respected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elita de Medeiros, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Tubarão, Santa Catarina

Mestranda em Educação pela UNISUL, Pós-graduada em Libras pela Universidade Leonardo da Vinci e graduada em Letras Espanhol pela UFSC. Cursou Letras Português e Inglês na UNISUL Universidade do Sul de Santa Catarina, onde é revisora e tradutora. Ensinou Língua Inglesa e Espanhola na Wizard e no Programa de Línguas da UNISUL.

References

AMORIM, M. Brasileiros não sabem falar inglês: apenas 5% dominam o idioma. O Globo, 30/09/2012. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/economia/emprego/brasileiros-nao-sabem-falar-ingles-apenas-5-dominam-idioma-6239142>. Acesso em: 09 out. 2015.

BANDURA, A. ; WALTERS, R. H.. Aprendizaje social y desarrollo de la personalidade. Mexico City: Cidade Alianza, 1963.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil : texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008. – Brasília : Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016. Disponível em:

https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf

Acesso em 17 out. 2018.

BRASIL. Lei No 9394, de 20 de dezembro de 1996, estabelece as diretrizes e bases da educação nacional . Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 21 jan. 2015.

BRASIL.Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf . Acesso em 22 jan. 2015. BRASIL.Ministério da Educação. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. MEC/SEESP, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf Acesso em: 10 jan. 2015

BRASIL. Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Diário Oficial [da] União, Brasília, DF, 25 abr.2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/L10436.htm . Acesso em: 10 mai. 2017.

BRASIL. Saberes e práticas da inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos surdos. [2. ed.] Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/par/192-secretarias-112877938/seesp-esducacao-especial-2091755988/12656-saberes-e-praticas-da-inclusao-ensino-fundamental. Acesso em: 20 dez. 2017.

CALLOU, D.; LEITE, Y.. Iniciação à Fonética e à Fonologia. 5 ed. Rio de Janeiro, Zahar,

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 20 jan. 2015.

DIZEU, L. C. T. B.; CAPORALI, S. A. A língua de sinais constituindo o surdo como sujeito. Educação & Sociedade. Campinas, vol. 26, n. 91, p. 583-597, Maio/Ago. 2005, p. 583-597. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a14v2691.pdf. Acesso em 17 out. 2018.

KARNOP, L.. Fonética e fonologia. Universidade Federal de Santa Catarina, 2005. Disponível em:

http://www.Libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoBasica/foneticaEFonologia/assets/359/FoneticaFonologia_TextoBase.pdf. Acesso em: 09 out. 2018.

MCLEOD, S.. Bandura - Social Learning Theory. SimplyPsychology. 2016. Disponível em: https://www.simplypsychology.org/bandura.html . Acesso em: 09 out. 2018. SAUSSURE, F.. Curso de Linguística Geral. 24 ed. São Paulo: Cultrix, 2002.

STOKOE, W. C. Sign language structure. Silver Spring: Linstok Press, 1978.

Published

2018-12-21

How to Cite

MEDEIROS, E. de. Teaching foreign languages to deaf students: challenges and opportunities. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 3, n. 2, p. 56–67, 2018. DOI: 10.5216/rs.v3i2.55531. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/55531. Acesso em: 19 nov. 2024.