Teaching and learning english as a foreign language in a bilingual school for the deaf: eflections on pedagogical practice

Authors

  • Edvanilda Antônia Borges Professora do Centro de Apoio ao Surdo - Goiânia, Goiás.
  • Layane Rodrigues de Lima Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v3i2.55515

Keywords:

Escola Bilíngue. Ensino/Aprendizagem. Inglês. Surdos.

Abstract

This article aims to describe the ease and difficulties inherent to the process of teaching  and learning English as an FL by deaf students in a bilingual school located in Brasília- DF. The theoretical framework is based on discussions about the deaf subject, their  language and culture, as well as on the teaching and learning process. Observations of classes, interviews and questionnaires were carried out to four deaf students and two English teachers in the observed school. The data indicate the need to use teaching methodologies that contemplate the linguistic and cultural specificities of the deaf, especially regarding the use of the Brazilian Sign Language in this process.

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Author Biographies

Edvanilda Antônia Borges, Professora do Centro de Apoio ao Surdo - Goiânia, Goiás.

Licenciada em Letras: Libras pela Universidade Federal de Goiás – UFG. Especialista em Linguística das Línguas de Sinais pela UFG. Professora do Centro de Capacitação dos Profissionais da Educação e Atendimento às Pessoas som Surdez (CAS/Goiânia). E-mail: edvanildaalves@hotmail.com

Layane Rodrigues de Lima, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás

Mestre em Linguística pela Universidade de Brasília. Professora de Linguística e de Língua Portuguesa do Departamento de Libras e Tradução da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás e Doutoranda em Linguística pela Universidade de Brasília. E-mail: layanel@gmail.com

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Published

2018-12-21

How to Cite

BORGES, E. A.; LIMA, L. R. de. Teaching and learning english as a foreign language in a bilingual school for the deaf: eflections on pedagogical practice. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 3, n. 2, p. 68–86, 2018. DOI: 10.5216/rs.v3i2.55515. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/55515. Acesso em: 27 jul. 2024.