Eric Weil and the (non)meaning of a world shaped by Science
DOI:
https://doi.org/10.5216/phi.v29i1.78660Keywords:
Ciência, Modernidade, Sentido, Valor, Filosofia.Abstract
Based on the work of Eric Weil, this article analyzes the historical conditions for the emergence and evolution of modern science, reflecting on its meaning for our civilization. Divided into three distinct parts, the text begins by investigating the historical circumstances that gave rise to modern science and its progress until it became the basis of the “Cartesian dream”. It then examines the paradox inherent in the modern conception of science, highlighting its supposed “axiological neutrality”. This paradox is evident when the freedom of science from value considerations is itself considered a fundamental value. In this context, one must simultaneously recognize the importance of science in controlling nature and history and its insufficiency in dealing with the question of the meaning of this domain. Finally, the text addresses the common reactions to the challenge of the meaning of science: scientism and scientific denialism. The latter argument is developed within the framework of the relationship between philosophy and science.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Philósophos a journal of philosophy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).