Alejandro Cerletti e o ensino de filosofia
DOI:
https://doi.org/10.5216/phi.v28i2.77008Keywords:
Embarcamento. Ensino de Filosofia. Pergunta filosófica. Repetição criativa. Alejandro Cerletti.Abstract
We sought to dialogue with Alejandro Cerletti's The Teaching of Philosophy as a Philosophical Problem to address the question regarding the conditions required for philosophical teaching of philosophy to take place. Cerletti rejects what he refers to as the "philosophical question" and supports his suggestion that philosophy should be taught through creative repetition. The Camusian idea of involuntary engagement, used by the French-Algerian philosopher to define the artist's dedication to their production, is also appropriated to construct this proposal for philosophical teaching of philosophy. The teachers’ dedication to their own philosophy and to the philosophy of their students as they set out on their journey, subsumed under the concept of involuntary engagement, is examined. Finally, it is argued that philosophizing should be understood as creative repetition, as a critique of the philosophical tradition, thus, the teaching of philosophy, beyond pedagogical challenges or issues of method, should be understood as a problem that should be treated philosophically, through critical and creative dialogue with the history of philosophical thought, that is, based the concept of creative repetition.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Philósophos a journal of philosophy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).