From the Schopenhauerian aesthetics to Marcuse's aesthetic dimension:
different possibilities for reflections on the autonomy of art
DOI:
https://doi.org/10.5216/phi.v25i2.65023Abstract
Along the way of works that deal with issues involving the autonomy of art, a category of Aesthetic since modernity, this article aims to develop explanations about two authors, Arthur Schopenhauer (1788–1860) and Herbert Marcuse (1898-1979), who influenced by the aesthetic of Kant, have perspectives that allow reflections on the autonomy of art, although Marcuse positions himself as a critic of the perspective represented by Schopenhauer. In particular, this article will present the aesthetic understanding of the philosopher Arthur Schopenhauer - in the main work of this author, The World as Will and Representation - above all the place of the artistic genius in the work of the German philosopher, as well as presenting the notes of the philosopher Herbert Marcuse in the work The Aesthetic Dimension, from 1977, which summarizes the main issues of the author's aesthetic.
Keywords: Schopenhauer, Marcuse, autonomy of art, aesthetic
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Philósophos a journal of philosophy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).