Mudanças Curriculares nos Cursos de Engenharia Aeronaútica e Aeroespacial do Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA) e Perspectivas Futuras
Abstract
Perante o cenário da modernidade que engenheiro queremos formar para um novo mundo. Fica a pergunta como a universidade irá repensar a educação no sentido de ter êxito na formação que dê ao homem autonomia para se realizar plenamente em um mundo reflexivo e criador. A crítica que se faz a uma formação sem estímulo à criatividade e à visão prática do todo deve ser solucionada com uma abordagem pedagógica reflexiva. No sentido de contribuir para a melhoria do ensino em Engenharia Aeronáutica/Aeroespacial do Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA) e de outras instituições nacionais, este trabalho mostra a estrutura dos cursos de Engenharia Aeronáutica e Aeroespacial do ITA estabelecidos em 2008, bem como modificações curriculares realizadas a partir de 2013 no sentido de atender a formação de um novo engenheiro que possa ser capaz de enfrentar um mundo de tantos atributos da consciência como reflexão, criação, inovação e pesamento ético.References
ISAE. Estrutura de curso. Disponível em: < http://www.isae.fr > Acesso em: 20 maio 2014.
ITA. Estrutura de curso engenharia aeronaútica. Disponível em: < http://www.ita.br/pt-br/aer/aer> Acesso em: 20 maio 2014.
MIT. Estrutura de curso. Disponível em: <http://aeroastro.mit.edu> Acesso em: 20 maio 2014.
Moraes, M. C. O engenheiro dos novos tempos e as novas pautas educacionais. Disponível em: < http://www.ub.edu/sentipensar/pdf/candida/ingeniero_novos_tempos.pdf> Acesso em: 20 maio 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The author is responsible for the following statements by submitting an article electronically in the International Journal of Alive Engineering Education (IJAEEdu):
a) States that the document in question was reviewed by an expert in English language and it is an original work and it holds the prerogative to grant the rights contained in this license. It also states that the document does not infringe, as far as it is possible to know the rights of any other person or entity.
b) If the document in question contains material which does not hold the copyright, the author states have obtained the copyright holder’s permission to grant the Universidade Federal de Goiás (UFG) the rights required by this license, and that such material whose rights are third is clearly identified and acknowledged within the text or content of the document.
c) States that the study was conducted in accordance with the ethical standards of all applicable institutional, local, national and international guidelines.
d) It also states that any person appointed as author or co-author of the document is aware of it and agrees to be so appointed.
Authorization Form
As responsible for the submission of the document, I authorize the School of Electrical, Mechanical and Computer Engineering of the Federal University of Goiás to provide the paper free of charge, through the Electronic System for Publishing Magazines UFG (SEER / UFG) or in printed form, without compensation of copyright, in accordance with Law No. 9610/98. Is allowed, reading, printing and / or download, as a promotion of the Brazilian scientific production. Any use of the work not authorized under this license or the copyright law is prohibited.