Textures that produce knowledge for the area of History Teaching

Memories, sensibilities and decoloniality

Authors

  • João Batista Gonçalves Bueno Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, Paraíba.

Keywords:

Ensino de História, interdisciplinaridade, decolonialidade.

Abstract

This article integrates the reflections related to research on the teaching of History, starting from the study of themes that had as objective the positivization of historical experiences, sensitivities and traditions of different social groups in several cities in the interior of the state of Paraíba. Among the social groups studied, we highlight the black quilombola community of Gurinhém; the native Brazilian peoples of Baia da Traição; women unionists and rural workers from Alagoa Grande and Cubati and the community of the Movimento dos Sem-terra (MST), from the Zumbi dos Palmares de Mari settlement. The study of these communities resulted in the construction of intercultural historical-educational knowledge, which allowed the creation of different understandings about them. These researches established dialogues with the concepts of memory, historical heritage and the decolonization of knowledge, power and being. We used the following authors as theoretical references: Walter Benjamin, E. T Thompson, A. Quijano and E. Dussel.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Batista Gonçalves Bueno, Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, Paraíba.

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual da Paraíba, lotado no Departamento de História, Campus III - Guarabira - PB.

References

AUSUBEL, David. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

BARROS, Marta Oliveira. Memórias de idosos quilombolas como recurso didático: escola básica do quilombo de Matão – PB. Dissertação (Mestrado Profissional em Formação de Professores), Universidade Estadual da Paraíba, Pró-reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, 2016.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 2004.

_________________. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

BITTENCOURT, Circe. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

DUSSEL, Enrique. Filosofia de la Liberacion. Bogotá: Editorial Nueva America, 1996.

CORDEIRO NETO, Francisco Alves. A construção escolar de saberes geográficos a partir da investigação do cotidiano no assentamento Zumbi dos Palmares em Mari- PB (2018-2019). Dissertação (Programa de Pós- Graduação Profissional em Formação de Professores- PPGPFP) - Universidade Estadual da Paraíba. Campina Grande, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória, História e (re) invenção educacional: uma tessitura coletiva na escola pública. IN: KOYAMA, A.C; GALZERANI, J. C.; PRADO, G. V.T. (org). Imagens que lampejam: ensaios sobre memória, história e educação das sensibilidades. Campinas, SP. FE/Unicamp. 2021.

HALL, Stuart. A identidade cultural da pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A editora, 2006.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44, 2001.

LE GOFF, Jacques, 1924. História e memória. Campinas, SP Editora da UNICAMP,1990.

LIRA, Silvano Fidelis de. Memórias e sensibilidades, as poéticas do contar-se: uma história dos campos motores de agave (Cubati, PB 1950 – 1980). 2015. 198f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

MELO, Vilma de Lurdes Barbosa e. História local: contribuições para pensar, fazer e ensinar. João Pessoa: Editora UFPB, 2015.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo: PUC-SP. N° 10. 1993.

OLIVEIRA, André, Luís de Freitas. Educação Física e currículo: possibilidades de (re) significação da cultura corporal do povo originário Potiguara- PB. 201p. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Profissional em Formação de Professores- PPGPFP) Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande- PB, 2019.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. En libro: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Edgardo Lander (org). Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. setembro 2005. pp.227-278.Disponível: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/lander/pt/Quijano.rtf

SILVA, Gercimária Sales da Educação patrimonial: ação educativa no Museu Casa Margarida Maria Alves- Alagoa Grande / PB. 168p. Dissertação (Programa de Pós- Graduação Profissional em Formação de Professores- PPGPFP) – Universidade Estadual da Paraíba, 2019.

VINCENT,Guy; LAHIRE, Bernar D & thin, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista. Jun.pp. 7-48, 2001

Published

2023-08-24

How to Cite

GONÇALVES BUENO, J. B. Textures that produce knowledge for the area of History Teaching: Memories, sensibilities and decoloniality. História Revista, Goiânia, v. 27, n. 2, p. 105–123, 2023. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/74349. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Estética, Educação E Interculturalidade