Reality and imaginary in the Chernobyl images
DOI:
https://doi.org/10.5216/hr.v26i2.67743Abstract
The present article proposes a reflection on contemporary photography focused on the traces of the historical event, and seeks to understand how the memory of trauma is inscribed in the images. For this, i will take as an empirical corpus some images from the La Zone project, by the french photographer Guillaume Herbaut. They are images made in the radioactive zone of Chernobyl, 24 years after the nuclear accident of 1986, in Ukraine. From a clipping i select some images of the project in which the photographer plays with the ambiguities and gaps of the images. These are images that point to the simultaneity between past and present and open space for the imaginary and fictionalization.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de Direito Autoral
Concedo a História Revista o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.