Musealization of archeology: some subsidies and antecedents
alguns subsídios e antecedentes
Keywords:
Musealization of Archaeology. Collections. Museums. Museological Operative Chain. Archaeological reality.Abstract
The article articulates two texts by the author, written in 2007, which summarize some premises of the Musealization of
Archeology. These texts were initially shared with students who were part of the research line of the Postgraduate Program in Archeology of the Museum of Archeology and Ethnology on the University of São Paulo (MAE-USP), currently the Research Group of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), which is coordinated by the author and Profa. Camila de Moraes Wichers. Besides highlighting central points such as archaeological reality and museological operative chain, the subsidies of the Musealization of Archaeology highlight the importance of applied actions and interdisciplinary work. There is also the presentation of the antecedents and connections of these studies in contemporary times, underlining the importance of understanding the historicity of collections, institutions and academic reflections. The researcher
traces some of the reference works for this line of research, bringing the concept of musealization as the driving force of theseexperiences. For this dossier, aimed at the debate about the social role of collections, museums and institutions for the custody of archaeological collections, the Museum of Archeology acquires special relevance, which is why these unpublished texts are gathered and presented here. At the end, there are some indications regarding
the paths followed after the restricted sharing of these texts.
References
BRUNO, Maria Cristina Oliveira. Musealização da arqueologia: um estudo de modelos para o projecto Paranapanema. Cadernos de Sociomuseologia, Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia, v. 17, n. 17, p. 1-234, 1999.
BRUNO, Maria Cristina Oliveira. Museus de Arqueologia: uma história de conquistadores, de abandono, de mudança. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, n. 6, p. 293- 313, 1996a.
BRUNO, Maria Cristina Oliveira. Formas de Humanidade: concepção e desafios da musealização. Cadernos de Sociomuseologia, Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia, v. 9, n. 9, p. 55-73, 1996b.
GUARNIERI, Waldisa Rússio C. Conceito de Cultura e sua Interrelação com o patrimônio Cultural e Preservação. Cadernos Museológicos, Rio de Janeiro. IBPC. n. 3, 1990.
POMIAN, Krzysztof. Coleção. In: Memória – História. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1984. p. 51-86. (Enciclopédia Einaudi, 1)
SHANKS, Michael; TILLEY, Christopher. Presenting the past: towards a redemptive aesthetic for the museum. In: SHANKS, Michael; TILLEY, Christopher. Reconstructing Archaelogy: theoryand pratice. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. p. 68-99.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os(as) autor(es/as) que publicam na Revista Hawò são os responsáveis pelo conteúdo dos artigos assinados e detém os direitos autorais. Concedem à revista, o direito de primeira publicação com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-Não Comercial (Open Archives Iniciative - OAI). Esse recurso, utilizado para periódicos de acesso aberto, permite o compartilhamento do trabalho para fins não comerciais com reconhecimento da autoria. Caso o texto venha a ser publicado posteriormente em outro veículo, o autor deverá informar que o mesmo foi originalmente publicado como artigo na revista Hawò. Assim sendo, ainda que a revista seja detentora da primeira publicação, é reservado aos autores o direito de publicar seus trabalhos em repositórios institucionais ou em suas páginas pessoais, mesmo que o processo editorial não tenha sido finalizado.
É reservado à revista, o direito de realizar alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical visando manter o padrão de língua, respeitando-se, porém, o estilo dos autores.