The erotic grammars of Cape Verdean Batuko

Authors

  • Carla Indira Semedo Universidade Jean Piaget de Cabo Verde, Cidade da Praia, Ilha de Santiago, Cabo Verde

Keywords:

Batuko, Ku Torno, Desires, Cabo Verde

Abstract

Batuko, a music-choreographic genre from Cape Verde, an African country, has been recreated as a markedly feminine space, although there is some male presence. Aiming to think how it can aggregate different ways of seeing the world, particularly of women drummers, through the different ways of building bodies and desires, I propose an association between the erotic grammar of Batuko and the concept Deleuze-Guattari “desiring machines”. The aesthetic notions of giving Ku Torno, the notions of desire and of eroticism triggered by the Kutornadeiras women, at some point, subvert and destabilize the Cape Verdean micropolitical spaces of the subjects.

References

AMÂNCIO, L. Masculino e feminino: a construção social da diferença. 2. ed. Lisboa: Editora Afrontamento, 1998.

ANDRADE, E. As Ilhas de Cabo Verde da “Descoberta” à Independência Nacional (1460-1975). Paris: L’Harmattan, 1995.

BRAZ, J. Mornas e Coladeiras de Cabo Verde: versões musicais duma nação. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Departamento da Antropologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2004.

BUTLER, J. Performative acts and gender constitution: an essay in phenomenology and feminist theory. In: BIAL, H. The Performance Studies Reader. London: Routledge, 2004. p. 57-70.

BUTLER, J. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, G. L. (Org). O corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2000. p. 151-172.

CABO VERDE. Boletim Oficial, Praia, n. 13, p. 2, 31 mar. 1866.

CSORDAS, T. Corpo/Significado/Cura. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008.

DE CERTEAU, M. A invenção do quotidiano: artes de fazer. 9. ed. Petrópolis: Editora Vozes. 2003. Tomo I.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O Anti-édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

DUARTE, L. F. D. Pouca vergonha, muita vergonha: sexo e moralidade entre as classes trabalhadoras urbanas. In: LEITE LOPES, J. S. (Org.). Cultura & Identidade Operária: aspectos da cultura da classe trabalhadora. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1987. p. 45-60.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. 5 ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. 4 ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1989.

INE (Instituto Nacional de Estatística). Censo demográfico. Praia-Cabo Verde, 2010.

LOPES, J. A palavra morna. Cabo Verde: Boletim de Propaganda e Informação, Praia-Cabo Verde, ano V, n. 53, p. 27-28, 1 fev. 1974.

MARIANO, G. A morna expressão da alma de um povo. Cabo Verde: Boletim de Propaganda e Informação, Praia-Cabo Verde, ano III, n. 30, p. 18-20, 1 mar. 1952.

MARTINS, V. A música tradicional cabo-verdiana I: a morna. Praia: ICLD, 1989.

MARTINS, V. Ensaio musicológico sobre a morna: forma musical cabo-verdiana. Praia: ICLD, 1990.

MAUSS, M. As técnicas corporais. In: Sociologia e Antropologia. São Paulo: EPU (Editora Pedagógica e Universitária) e EDUSP (Editora da Universidade de São Paulo), 1974. p. 211-230, v. II.

MORRIS, R. All Made up: Performance Theory and the New Antropology of Sex and Gender. Annual Review Antropology, 24, p. 567-592, 1995.

PEIXEIRA, L. M. de S. Da mestiçagem à Caboverdianidade: registros de uma sociocultura. Lisboa: Edições Colibri, 2003.

RODRIGUES, M.; LOBO, I. A Morna na literatura tradicional: fonte para o estudo histórico-literário e a sua repercussão na sociedade. Praia: ICLD, 1996.

SEMEDO, C. I. “Mara sulada e dã ku torno”: performance, gênero e corporeidades no grupo de Batukadeiras de São Martinho Grande (Ilha de Santiago). Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

SEMEDO, C. I. Noções estéticas na performance do Batuko: experiência etnográfica entre as batukadeiras de São Martinho Grande (Ilha de Santiago - Cabo Verde). In: LUCAS, M. E. (Org.). Mixagens em campo: etnomusicologia, performance e diversidade musical. 1. ed. Porto Alegre: Edições Marca Visual, 2013. p. 109-142.

STRATHERN, M. O gênero da dádiva. Campinas: Editora Unicamp, 2006.

TAVARES, E. Mornas cantigas crioulas. Luanda, 1930.

TAVARES, M. de J. Aspectos evolutivos da música Cabo-Verdiana. Praia: Centro Cultural Português /Instituto Camões, 2006.

Published

2020-12-23

How to Cite

SEMEDO, C. I. The erotic grammars of Cape Verdean Batuko. Hawò, Goiânia, v. 1, p. 1–34, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/hawo/article/view/65617. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Corpo em Dança: transformações, ritmos e lugares