The drum and its cosmological mediations

from pure materiality to the abode of the spirits

Authors

  • Ricardo Moreno de Melo Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Keywords:

Jongo, Drum, Quilombo, Mediation

Abstract

This article aims to investigate the transformations that took place in a piece that is part of an organological ensemble, which follows a choreographic practice in the Machadinha quilombo, located in the north of the state of Rio de Janeiro. I analyze the cosmological changes of the instrument inserted in a general picture of changes related to the community self. From a theoretical point of view, this work is mainly informed by the disciplinary fields of Anthropology, History and Ethnomusicology.

 

 

 

References

ABREU, R. Tesouros humanos vivos ou quando as pessoas transformam-se em patrimônio cultural: notas sobre a experiência francesa de distinção dos “Mestres da Arte”. In: ABREU, R.; CHAGAS, M. Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2003. p. 81-94.

AGIER, M. Distúrbios identitários em tempos de globalização. Mana, v. 7, n. 2, p. 7-33, 2001.

ASSMANN, A. Espaços de recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora Unicamp, 2011.

BITTER, D. A bandeira e a máscara: a circulação de objetos rituais nas folias de reis. Rio de Janeiro: 7 letras; IPHAN/CNFCP, 2010.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2003.

CAVALCANTI, M. L. V. de C. O jongo e a macumba. In: MARCHIORI et al. Quissamã. Rio de Janeiro: SPHAN, Fundação Nacional Pró-Memória, 6ª Diretoria Regional, 1987. p. 129-144.

DAMATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1997.

DAWE, K. The cultural study of musical instruments. In: CLAYTON, M; HERBERT, T.; MIDDLETON, R. The cultural study of music: a critical introduction. New York: Routledge, 2003. p. 274-283.

GANDRA, E. Jongo da Serrinha: do terreiro aos palcos. Rio de janeiro: GGE-Giorgio Gráfica e Editora, 1995.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LATOUR, B. O que é Iconoclash? Ou, há um mundo além das guerras de imagens? Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 14, n. 29, p. 111-150, 2008.

INGOLD, T. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 18, n. 37, p. 25-44, 2012.

LAPLACE, U. São Cipriano: rezas, orações e esconjuros extraídos de seu manuscrito original. São Paulo: Editora Luzeiro, 1980.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1996.

LEVI, G. Sobre micro-história. In: BURKE, P. (Org.) A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

MAUSS, M. Ensaio sobre a dádiva: forma e razão das trocas nas sociedades arcaicas. In: Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003. p. 183-314.

MAUSS, M; HUBERT, H. Sobre o sacrifício. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

MELO, R. M. de. Tambor de Machadinha: devir e descontinuidade de uma tradição musical em Quissamã. Dissertação (Mestrado em Musicologia) – Instituto Villa-Lobos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

MELO, R. M. de. Quilombo Machadinha: processo e performance em uma jornada quilombola. Tese (Doutorado em Antropologia) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal Fluminense, Niteroi, 2018.

RAMOS, A. As culturas negras no novo mundo. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

RIBEIRO, M. de L. B. O Jongo. Rio de Janeiro: Funarte, 1984.

SAHLINS, M. Metáforas históricas e realidades míticas. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

SLENES, R. W. Na senzala uma flor: esperanças e recordações na formação da família escrava – Brasil Sudeste, século XIX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

SLENES, R. W. Eu venho de muito longe, eu venho cavando: jongueiros cumba na senzala centro-africana. In: LARA, S. H.; PACHECO, G. Memória do jongo: as gravações históricas de Stanley Stein, Vassouras 1949. Rio de Janeiro: Folha Seca; Campinas: Cecult, 2007. p. 109-156.

STEIN, S. Vassouras: um município brasileiro do café 1850-1900. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1990.

STEIN, S. Uma viagem maravilhosa. In: LARA, S. H.; PACHECO, G. Memória do jongo: as gravações históricas de Stanley Stein, Vassouras 1949. Rio de Janeiro: Folha Seca; Campinas: Cecult, 2007. p. 35-42.

TURNER, V. Dramas, campos e metáforas: ação simbólica na sociedade humana. Niterói: Editora UFF, 2008.

TURNER, V. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

Published

2020-12-23

How to Cite

MELO, R. M. de. The drum and its cosmological mediations: from pure materiality to the abode of the spirits. Hawò, Goiânia, v. 1, p. 1–38, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/hawo/article/view/65215. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Corpo em Dança: transformações, ritmos e lugares