Chaos, crisis, and the ethnography of samba schools in Rio de Janeiro

Authors

  • Renata de Castro Menezes Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Keywords:

Rio de Janeiro. Samba Schools. Religion and Culture.

Abstract

This essay discusses the ideas of chaos and crisis in contemporary Brazil, with data from an ongoing research on the relationship between religion and culture in the Carnival of samba
schools in Rio de Janeiro. It comprises a brief introduction to Brazilian anthropological literature on samba schools, followed by the presentation of the research universe – the World of Carnival – as well as the perspectives, objective conditions and procedures that characterize the research. The discussion uses in general team materials obtained from 2017 and, in the analysis of a specific situation, individual ethnographic notes. Finally, tracing paths opened by the anthropological theories of the ritual, we seek to understand the plots in parades as critical events, which would be, according to Bruce Kapferer, those in which conflicts and intransigencies are made explicit and in which new forms of social framing can be produced.

References

ANDERSON, B. Comunidades Imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
AUGRAS, M. O Brasil do samba-enredo. Rio de Janeiro: FundaçãoGetúlio Vargas, 1998.
BÁRTOLO, L. O enredo de Cosme e Damião no Carnaval carioca. 2018.Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Museu Nacional, Universidade
Federal do Rio de Janeiro, 2018.
BECKER, H. Art worlds. California: University of California Press, 1982. BOSISIO, I. A religião no calendário oficial: um mapea men to da leg islação sobre fer iados no Brasil. 2014. Dissertação (Mes trado em Antropologia Social) – Muse u Nac iona l, Universidade Federa l do Rio de Janeiro , 2014.
BOURDIEU, P. A Economia das Trocas Linguísticas. São Paulo: Edusp , 1996.
CAVALCANTI, M. L. V. C. Carnaval carioca: dos bastidores ao desfile. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006 [1994].
CAVALCANTI, M. L. V. C. Drama, ritual e performance em Victor Turner. Sociologia & Antropologia, Rio de janeiro, v. 3, n. 6, p. 411-440, nov. 2013.
CAVALCANTI, M. L. V. C.; GONÇALVES, R. On Ritual and Performances. Vibrant, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 1-7, 2017.
CAVALCANTI, M. L. V. C.; SINDER, V. e LAGE, G. C. Victor Turner e a antropologia no Brasil. Duas visões. Entrevista com Roberto DaMatta e Yvonne Maggie. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 3, n. 6), p.339-378, nov.2013.
Revista Hawò. 2020, v.1
CERTEAU, M. de. A invenção do Cotidiano: artes de fazer. 3. ed. PetrópolisÇ Vozes, 1998 [1990].
COMISSÃO ESPECIAL COM A FINALIDADE DE ANALISAR A RELAÇÃO E AS RESPONSABILIDADES ENTRE O PODER PÚBLICO MUNICIPAL E O CARNAVAL. Relatório. Rio de Janeiro: Gráfica da
Câmara Municipal do Rio de Janeiro, 2017.
DAMATTA, R. O Carnaval como rito de passagem. In: DAMATTA, R. Ensaios de antropologia estrutural. Petrópolis: Vozes, 1973. p. 19-66.
DAMATTA, R. Carnavais, malandros e heróis. Rio de Janeiro: Zahar, 1997 [1979].
DUARTE, G. O sagrado também samba. Os enredos de temática religiosa entre os anos de 1985-2019. In: JORNADA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, TECNOLÓGICA, ARTÍSTICA E CULTURAL (JICTAC), 41, Rio de Janeiro, Museu Nacional, 21 a 27 de outubro de 2019.
DURKHEIM, É. As formas elementares da vida religiosa. São Paulo: Paulinas, 1989 [1912].
ELIAS, N. A Sociedade de Corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
FAVRET-SAADA, J. Ser afetado. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 13, p. 155-161, 2005.
GIUMBELLI, E. When Religion is Culture: observations about State Policies aimed at afro-brazilian religions and other afro-heritage. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 401-426, 2018.
GOLDWASSER, M. J. O palácio do samba. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
KAPFERER, B. In the event: Toward an anthropology of generic moments. Social Analysis, v. 54, n. 3, p. 1-27, 2010.
KAPFERER, B. Victor Turner and the Ritual Process – Guest Editorial. Anthorpology Today, v. 35, n. 3: p. 1-2, 2019.
LEOPOLDI, J. S. Escola de samba, ritual e sociedade. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2010 [1978].
LIESA. Regulamento Rio Carnaval 2020. Rio de Janeiro: Liesa, 2020. Disponível em: https://liesa.globo.com/2020/por/03-carnaval/regulamento/regulamento.html. Acesso em: 11 fev. 2020.
LIERJ. Regulamento 2019. Disponível em: http://lierj.com.br/carnaval-2019/regulamentos-2019/. Acesso em: 11 fev. 2020.
MAFRA, C. A “Arma da Cultura” e os “Universalismos Parciais”. Mana, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 607-624, 2011.
MARIZ, C. L.; CAMPOS, R. B. C. Pentecostalism and “National Culture”: a dialogue between Brazilian Social Sciences and the Anthropology of Christianity. Religion and Society, v. 2, n. 1, p. 106-121, 2011. MAUSS, M. Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In: MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac-Naify, 2003 [1924]. p. 183-314.
MENEZES, R. de C. Um episódio e algumas lições: A Festa da Penha no ano de 1994. Numen, Juiz de Fora, v. 3, n. 2, p. 91-116, 2000.
MENEZES, R. de C. Aquela que nos junta, aquela que nos separa. Comunicações do ISER, Rio de Janeiro, v. 66, p. 74-85, 2012.
MENEZES, R. de C. Religiões, números e disputas sociais. Comunicações doISER, Rio de Janeiro, v. 33, p. 34-54, 2014.
MENEZES. R. de C. Doces santos: sobre os saquinhos de Cosme e Damião. In: GOMES, E. de C.; OLIVEIRA, P. L. de (Org.). Olhares sobre o patrimônio religioso. Rio de Janeiro: Mar de Ideias, 2016, p. 57-87.
MENEZES, R. de C. Santos, vadias e fetos. PONTO URBE, São Paulo, v. 20, p. 34-86, 2017.
MENEZES, R. de C. Os objetos religiosos cabem em quais vitrines? In: LIMA FILHO, M.; PORTO, N. (Org.). Coleções étnicas e museologia compartilhada. Goiânia: Editora da Imprensa Universitária, 2019, p. 112-132.
MENEZES, R. de C.; BÁRTOLO, L. Quando devo ção e carnava l se encontra. PROA : Revista de Antropologia e Arte, v. 9, n. 1, p. 96-121, 2019.
MENEZES, R. de C.; SANTOS, L. R. Gestão Crivella e a experiência-modelo do projeto da IURD. Entrevista. IHU On-Line, 19 jul. 2017. Disponível em: https://goo.gl/eNRUzv. Acesso em: 12 abr. 2018.
MOTTA, A. A. Revista da Grande Rio. Duque de Caixas: Acadêmicos do Grande Rio, 2019a.
MOTTA, A. A. Em 2020, escolas de samba dobram apostas na contestação, na crítica. Rádio CBN, Rio de Janeiro, 19 dez. 2019b. Disponível em: https://glo.bo/2vmGdUE. Acesso em: 11 fev. 2020.
OOSTERBAAN, M. Transposing Brazilian Carnival: Religion, Cultural Heritage, and Secularism in Rio de Janeiro. American Anthropologist, v.119, n. 4, p. 697-709, 2017.
ORTNER, S. Dark anthropology and its others: Theory since the eighties. HAU: Journal of Ethnographic Theory, v. 6, n. 1, p. 47-73, 2016.
PALMEIRA, M. Memorial do Candidato. Mana, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 371-409, 2014.
REVEL, J. Jogos de Escala. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas,1998.
SANCHIS, P. As religiões dos brasileiros. Horizonte, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 28-43, ago./1997.
SANT’ANA, R. A música gospel e os usos da “arma da cultura”. Reflexões sobre as implicações de uma emenda. Revista Intratextos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 23-41, 2013.
SANT’ANA, R. A nação cujo Deus é o senhor: a imaginação de uma coletividade evangélica. 2017. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2017.
SANTOS, L. R. Ser Universal: crentes engajados e práticas cotidianas na cidade de Maputo. 2018. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2018.
SANTOS, M. S. dos. O Batuque Negro das Escolas de Samba. EstudosAfro-Asiáticos, Rio de Janeiro, v. 35, p. 43-66, 1999.
SILVA, R. A. Entre “artes” e “ciências”: as noções de performance e drama no campo das ciências sociais. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 11, n. 24, p. 35-65, 2005.
SIMAS, L. A. Minha próxima tarefa será escrever um pequeno ensaio. Facebook Luiz Antonio Simas, postado em Rio de Janeiro, 31 ago. 2019a. Disponível em: https://www.facebook.com/luizantonio.simas/friends?lst=100002682738914%3A100002385328601%3A1581431780&source_ref=pb_friends_tl. Acesso em: 11 fev. 2020.
SIMAS, L. A. Não encaro Joãozinho da Goméia como um ser descolonizado… Facebook Luiz Antonio Simas, postado em Rio de Janeiro, 6 set. 2019b. Disponível em: https://www.facebook.com/luizantonio.simas/timeline?lst=100002682738914%3A100002385328601%3A1581431780. Acesso em: 11 fev. 2020.
SIMAS, L. A., FABATO, F. Pra tudo começar na quinta-feira: o enredo dos enredos. Rio de Janeiro: Mórula, 2015.
TAYLOR, D. Traduzindo Performance. In: DAWSEY, J. et al. Antropologia e Performance. São Paulo: Terceiro Nome, 2013, p. 9-16.
TEIXEIRA, F.; MENEZES, R. de C. (Org.). As religiões no Brasil: continuidadese rupturas. Petrópolis: Vozes, 2006.
TEIXEIRA, F.; MENEZES, R. de C. (Org.). Religiões em movimento: o censode 2010. Petrópolis: Vozes, 2013.
VIEIRA, L. A verdade vos fara livre – Sinopse 2020. Rio de Janeiro,jul./2019. Disponível em: http://www.mangueira.com.br/carnaval-2019/ Acesso em: em: 11 fev. 2020.
VIEIRA, C. Leandro Vieira e Mangueira: o casamento perfeito. Entrevista. Blog Brasil, festas e folias, 12 abr. 2019. Disponível em: https://brasilfestasefolias.com.br/509-2/. Acesso em: 11 fev. 2020.
VITAL DA CUNHA, C. Oração de traficante: uma etnografia. Rio de Janeiro:Garamond, 2015.

Published

2020-06-15

How to Cite

DE CASTRO MENEZES, R. Chaos, crisis, and the ethnography of samba schools in Rio de Janeiro. Hawò, Goiânia, v. 1, p. 1–38, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/hawo/article/view/63885. Acesso em: 16 jul. 2024.