Understanding the relations of the Museu Antropológico of the Universidade Federal de Goiás with its public

Authors

  • Adelino Adilson de Carvalho Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil
  • Camila Azevedo de Moraes Wichers Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Keywords:

Museums. Audience. Museu Antropológico.

Abstract

This article aims to address the relationship between museums and audiences, from the second half of the Twentieth Century
to reaching new audiences in contemporary museums, based on the long-term exhibition at the Museu Antropológico at the Universidade Federal de Goiás (MA/UFG) “Lavras e Lou Loudes”. The issue of the some narratives that audiences build in dialogue with the objects exhibited in a show or exhibition will also be discussed. The segmentation of the visiting public of MA/UFG is presented, as well as a panel about the audiences of that museum be brought up, through analysis instruments that combine quantitative and qualitative approaches.

References

ABREU, R. M. R. M.; OLIVEIRA, R.A. Museus, narrativas e memória coletiva no Rio de Janeiro. In: LIMA FILHO, Manuel; ABREU, Regina; ATHIAS,Renato. (Org.). Museus e atores Sociais: perspectivas antropológicas. Recife:

Editora da UFPE/ABA Publicações 2016. v. 1, p. 30-54.

BOURDIEU, P.; DARBEL, A. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: Zouk, 2003. 243 p.

BOURDIEU, P.; DARBEL, A. O Amor pela Arte. Os museus de arte na Europa e seu público. 1. ed. São Paulo: Editora da Universidade de SãoPaulo, 1969. 241p.

BRASIL. Ministério da Cultura, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Departamento de Museus e Centros Culturais. Cadernos de diretrizes museológicas. 2. ed. Brasília, 2006.

CANCLINI, N.G. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Tradução: Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005. 283p.

Revista Hawò. 2020, v.1

FALK, John; DIERKINK, Lynn. The museum experience. Washington DC, Whalesback Books (1992).

GONÇALVES. O. Patrimônio como categoria de pensamento. In: ABREU, R.; CHAGAS, M. (Org.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. 2.ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009. p. 171-172.

KÖPTCKE, L. Sepúlveda. Bárbaros, escravos e civilizados: o público dos museus no Brasil. Revista do Patrimônio Histórico e Nacional, Rio de Janeiro, n. 31, p.184-205, 2005.

MARANDINO, M. Prefácio. In: MARTINS, L.C.; NAVAS, A.M.; CONTIER, D.; SOUZA, M.P.C. (Org.). Que público é esse? Formação de públicos de museus e centros culturais. 1. ed. São Paulo: Percebe, 2013. 76p.

MORAES WICHERS, C.A. Narrativas arqueológicas e museológicas sob rasura: provocações feministas. Revista de Arqueologia, Pelotas, v. 30, p. 35-50, 2017.

RIVIÈRE, G.H. La museologie Selon Georges-Henri Rivière. Cours de Muséologie/Textes et témoignages. Bordas, França: Dunod, 1989.

RUBIALES, R. Significante: breves notas sobre interpretación y museos. 1. ed. Educacion e Museos, 2008. E-Book. ISBN 978-85-914076-0-6. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/58643478/interpretacion-en-museos. Acesso em: 18 nov. 2019.

STUDART, D.; ALMEIDA, A.; VALENTE, M. Pesquisa de público em museus: desenvolvimento e perspectivas. In: GOUVÊA, G.; MARANDINO, M.; LEAL, M. Educação e Museu: a construção social do caráter educativo dos museus de ciência. Rio de Janeiro: Access Editora, 2003. p. 129-157.

Published

2020-06-15

How to Cite

CARVALHO, A. A. de .; WICHERS, C. A. de M. . Understanding the relations of the Museu Antropológico of the Universidade Federal de Goiás with its public. Hawò, Goiânia, v. 1, p. 1–28, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/hawo/article/view/63612. Acesso em: 16 jul. 2024.