Scenario validation for clinical simulation: group health education with women in the first trimester of pregnancy

Authors

  • Fernanda Coêlho do Nascimento Secretaria de Saúde do Distrito Federal (SESDF), Brasília, Distrito Federal, Brasil. E-mail: fernanda_bsb_96@hotmail.com. https://orcid.org/0000-0002-9912-127X
  • Ester Cristine Gomes Brandão Universidade de Brasília (UnB), Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil. E-mail: ester.brandao@aluno.unb.br. https://orcid.org/0009-0009-2358-9106
  • Franciely Chaves Moura Universidade de Brasília (UnB), Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil. E-mail: franciely.moura@aluno.unb.br. https://orcid.org/0009-0008-2051-0661
  • Alecssandra de Fátima Silva Viduedo Universidade de Brasília (UnB), Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil. E-mail: aleviduedo@unb.br. https://orcid.org/0000-0002-3529-3814
  • Casandra Genoveva Rosales Martins Ponce de Leon Universidade de Brasília (UnB), Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil. E-mail: casandra@unb.br. https://orcid.org/0000-0003-4378-9200
  • Juliana Machado Schardosim Universidade de Brasília (UnB), Faculdade de Ceilândia, Brasília, Distrito Federal, Brasil. E-mail: julianamachado@unb.br. https://orcid.org/0000-0003-2368-5834

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v27.77645

Keywords:

Prenatal Care, Health Education, Simulation Training, Nursing, Primary Health Care

Abstract

Objectives: to develop and validate a scenario for clinical simulation of an educational activity performed by nurses with a group of women in the first trimester of pregnancy. Methods: this methodological study was conducted in five stages (overview, scenario, scenario design progression, debriefing, and assessment) with 18 volunteers (13 actors and five experts) selected by convenience. The five experts completed a Likert-type scale with three response options and 18 evaluated features. The minimum Content Validity Index (CVI) was established at 0.75. Results: the low-complexity, high-fidelity scenario developed for clinical simulation reproduces a health educational activity with a group of women in the first trimester of pregnancy, along with their companions, achieving a CVI of 0.78. Conclusion: the scenario and its debriefing checklist were validated, meeting the standards required for use as a nursing education tool in the context of pregnant women’s care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Veiga AC, Medeiros LS, Backes DS, Sousa FGM, Hämel K, Kruel CS, et al. Qualificação interprofissional da atenção pré-natal no contexto da atenção primária à saúde. Ciênc Saúde Coletiva. 2023 Apr 7;28(4):993-1002. https://doi.org/10.1590/1413-81232023284.14402022

Marques BL, Tomasi YT, Saraiva SS, Boing AF, Geremia DS. Orientações às gestantes no pré-natal: a importância do cuidado compartilhado na atenção primária em saúde. Esc Anna Nery. 2021;25(1):e20200098. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0098

Aguiar LC, Silva MLC, Oliveira VS, Aguiar JRR, Dourado LKM. Perfil das gestantes e conteúdo das orientações sobre os sinais de trabalho de parto recebidas no pré-natal. Rev Ciênc Plural. 2020 Aug 10;6(supl 1):48-60. https://doi.org/10.21680/2446-7286.2020v6n1ID21285

Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Cadernos de Atenção Básica. Atenção ao pré-natal de baixo risco [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2012 [cited 2024 Sept 16]. 318 p. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cadernos_atencao_basica_32_prenatal.pdf

Dias JCA, Quirino SR. Importância dos grupos de educação em saúde durante a gravidez. Rev Port Saúde e Sociedade. 2021 Aug 26;6(único):e02106025. https://doi.org/10.28998/rpss.e02106025

Santos EAM, Lima LV, Cavalcante JRC, Amaral MS. A relevância do grupo de gestantes na Atenção Primária à Saúde: uma revisão da literatura. Revista Eletrônica Acervo Enfermagem. 2022 Feb 28;17:e9837. https://doi.org/10.25248/reaenf.e9837.2022

Dias AAL, Souza RS, Eduardo AHA, Felix AMS, Figueiredo RM. Validação de dois cenários de simulação clínica para ensino de prevenção e controle de infecções relacionadas à assistência à saúde. Rev. Eletr. Enferm. 2022 Dec 29;24:70072. https://doi.org/10.5216/ree.v24.70072

Jerônimo IRL, Campos JF, Peixoto MAP, Brandão MAG. Use of clinical simulation to improve diagnostic reasoning in nursing. Esc Anna Nery. 2018;22(3):e20170442. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0442

Guilbert M, Adamson KA. Making sense of methods and measurement: validation part II. Clin Simul Nurs. 2016 July;12(7):P275-6. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.02.006

Lioce L, Meakim CH, Fey MK, Chmil JV, Mariani B, Alinier G. Standards of best practice: simulation standard IX: simulation design. Clin Simul Nurs. 2015 June;11(6):P309-15. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2015.03.005

Góes FSN, Dalri MCB, Fonseca LMM, Canini SRMS, Scochi CGS. Desenvolvimento de casos clínicos para o ensino do raciocínio diagnóstico. Rev. Eletr. Enferm. 2014 Mar 31;16(1):44-51. https://doi.org/10.5216/ree.v16i1.20564

Polit DF, Beck CT, Owen SV. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Res Nurs Health. 2007 Aug;30(4):459-67. https://doi.org/10.1002/nur.20199

Ministério da Saúde (BR), Conselho Nacional da Saúde. Resolução no 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos [Internet]. Diário Oficial da União; 2012 [cited 2023 Oct 30]. Available from: https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/atos-normativos/resolucoes/2012/resolucao-no-466.pdf

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Programa Nacional de Suplementação de Ferro: manual de condutas gerais [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2013. [cited 2024 July 10]. 24 p. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/manual_suplementacao_ferro_condutas_gerais.pdf

Ministério da Saúde (BR). Protocolos da Atenção Básica: saúde das mulheres [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde/Instituto Sírio-Libanês de Ensino e Pesquisa; 2016. [cited 2024 July 10]. 230 p. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/protocolos_atencao_basica_saude_mulheres.pdf

São José LKP, Silva SCN, Fernandes DS, Viduedo AFS, Ponce de Leon CGRM, Ribeiro LM, et al. Manejo da hipertensão gestacional no pré-natal: validação de cenário para a simulação clínica. Av Enferm. 2023 May 14;41(1):105044. http://doi.org/10.15446/av.enferm.v41n1.105044

Nascimento FC, Araújo APF, Viduedo AFS, Ribeiro LM, Ponce de Leon CGRM, Schardosim JM. Scenario validation for clinical simulation: prenatal nursing consultation for adolescents. Rev Bras Enferm. 2021 Nov 29;75(3):e20200791. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0791

Lucas I, Marques R, Néné M, Silva IS, Sales L, Mendes C. Satisfação dos estudantes de enfermagem com a prática simulada. Rev Recien. 2020 Dec 31;10(32):314-23. https://doi.org/10.24276/rrecien2020.10.32.314-323

Fontana RT, Wachekowski G, Barbosa SSN. As metodologias usadas no ensino de enfermagem: com a palavra, os estudantes. Educ Rev. 2020 Aug 7;36:e220371. https://doi.org/10.1590/0102-4698220371

Andrade PON, Oliveira SC, Morais SCRV, Guedes TG, Melo GP, Linhares FMP. Validation of a clinical simulation setting in the management of postpartum haemorrhage. Rev Bras Enferm. 2019 May-June;72(3):624-31. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0065

Boostel R, Bortolato-Major C, Silva NO, Vilarinho JOV, Fontoura ACOB, Felix JVC. Contribuições da simulação clínica versus prática convencional em laboratório de enfermagem na primeira experiência clínica. Esc Anna Nery. 2021;25(3):e20200301. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0301

Pinto IR, Silva JA, Ruiz MT, Manzan LO, Barboza FR, Oliveira JF, et al. Construction and validation of a clinical simulation scenario on umbilical cord stump care. Rev Gaúcha Enferm. 2022 Dec 5;43:e20210245. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2022.20210245.en

Ramos DF, Matos MP, Viduedo AFS, Ribeiro LM, Ponce de Leon CGRM, Schardosim JM. Consulta de enfermagem em planejamento reprodutivo: validação de cenário e checklist para o debriefing. Acta Paul Enferm. 2022;35:eAPE0296345. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2022AO0296345

Silva SCN, Alencar BR, Viduedo AFS, Ribeiro LM, Ponce de Leon CGRM, Schardosim JM. Management of severe preeclampsia in the puerperium: development and scenario validation for clinical simulation. Rev Bras Enferm. 2021 June 14;74(6):e20200445. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0445

Mazzo A, Miranda FBG, Meska MHG, Bianchini A, Bernardes RM, Pereira Junior GA. Teaching of pressure injury prevention and treatment using simulation. Esc Anna Nery. 2017 June 28;22(1):e20170182. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0182

Negri EC, Pereira Júnior GA, Cotta Filho CK, Franzon JC, Mazzo A. Construction and validation of simulated scenario for nursing care to colostomy patients. Texto Contexto Enferm. 2019 Aug 15;28:e20180199. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2018-0199

Published

2025-10-20

Issue

Section

Original Article