Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni

Authors

  • Hélio Galdino Júnior Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, helio_junior@ufg.br. https://orcid.org/0000-0002-5570-8183
  • Jamile Silva Vieira Secretaria Estadual de Saúde de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, jamilesilvera@gmail.com. https://orcid.org/0000-0001-8366-3595
  • Marise Ramos de Souza Universidade Federal de Jataí (UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, marise@ufg.br. https://orcid.org/0000-0002-5361-7819
  • Cristiane José Borges Universidade Federal de Jataí (UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, cristiane_borges@ufg.br. https://orcid.org/0000-0002-5846-0750
  • Marcelo Medeiros Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, marcelo@fen.ufg.br.

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v23.62257

Keywords:

Education, Higher, Mentoring, Nursing, Education, Nursing, Interprofessional Education

Abstract

Objective: to identify the contributions of the Tutorial Education Program to academic and professional life according to alumni of the undergraduate course in Nursing. Method: exploratory-descriptive qualitative study with 11 alumni of a Nursing TEP group from a public university in the Brazilian Central-West. The data were collected between November 2018 and April 2019, using a semi-structured interview analyzed according to thematic content analysis. Results: data analysis resulted in the following categories - personal and interpersonal skills, professional formation, and formation for citizenship. Among the strengths and skills developed by the graduates, communication, teamwork, leadership, constructing a promising curriculum, and the exercise of citizenship stand out. Conclusion: through education, research, and extension programs, the Tutorial Education Program favored the development of indispensable skills and competencies for nursing practice in the current job market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rosin SM, Gonçalves ACA, Hidalgo MM. Programa de educação tutorial: lutas e conquistas. Revista ComInG [Internet]. 2017 [access at: July 10, 2019];2(1):70-9. Available at: https://periodicos.ufsm.br/coming/article/view/24495/pdf. https://doi.org/10.5902/2448190424495.

Brasil. Ministério da Educação. Portaria MEC no 976, de 27 de julho de 2010 (BR) [Internet]. Dispõe sobre o Programa de Educação Tutorial – PET [Internet]. Diário Oficial da União. 2013 [access at: Oct. 30, 2020]. Available at: http://sigpet.mec.gov.br/docs/Portaria_976_2010.pdf.

Melo Filho JF. Programa de Educação Tutorial: trajetória, desafios e articulações. REPET-TL [Internet]. 2019 [access at: Nov. 13, 2019];1(1):33-56. Available at: https://periodicos.ufms.br/index.php/REPET-TL/article/view/8134

Ministério da Educação. Apresentação – PET [Internet]. 2018. [access at: Nov. 2, 2019]. Available at: http://portal.mec.gov.br/pet/pet.

Valesan LF, Maccarini GP, Régis JR, Iwassake MK, Gonçalves, LF, Souza, BDM. Programa de Educação Tutorial em Odontologia e Fonoaudiologia da Universidade Federal de Santa Catarina: um relato de experiência. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão [Internet]. 2020 [access at: Nov. 4, 2020];17(36):94-104. Available at: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2020v17n36p94. https://doi.org/10.5007/1807-0221.2020v17n36p94.

Souza RM, Junior SRG. Programa de Educação Tutorial: Avanços na formação em física no Rio Grande do Norte. Rev Bras Ensino Fís [Internet]. 2015 [access at: Aug. 4, 2018];37(1):1501- 5. Available at: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1806-11172015000101501&script=sci_abstract&tlng=pt. https://doi.org/10.1590/S1806-11173711577.

Barbosa ACS, Luiz FS, Friedrich DBC, Püschel VAA, Farah BF, Carbogim FC. Perfil de egressos de Enfermagem: competências e inserção profissional. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 2019 [access at: May 13, 2020];27:e3205. Available at: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-11692019000100386&script=sci_arttext&tlng=pt.

http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.3222.3205.

Lopes TF, Silva BV, Carvalho LS, Vaz SS, Pereira JM, Carvalho REFL. Atuação profissional dos egressos do programa de educação tutorial de um curso de enfermagem. Revista Enfermagem Contemporânea [Internet]. 2016 [access at: Feb. 2, 2021];9(2):211- 7. Available at: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/2913.

http://dx.doi.org/10.17267/2317-3378rec.v9i2.2913.

Barbosa ES, Chaves MJC, Fernandes SCA. Programa de educação tutorial da faculdade de enfermagem de Mossoró/RN (petem): vivências e significados na formação de uma cultura acadêmica. Debates em Educação [Internet]. 2017 [access at: Aug. 5, 2018];9(17):154-76. Available at: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2398.

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2017v9n17p154.

Oliveira MSB, Jurado SR, Bassler TC, Moreira AS, Silva AV, Furlan MCR. Contribuições da educação tutorial para a formação do enfermeiro: uma reflexão teórica. Nursing [Internet]. 2019 [access at: Nov. 1, 2020];22(259):3452-6. Available at: http://www.revistanursing.com.br/revistas/259/pg94.pdf. https://doi.org/10.36489/nursing.2019v22i259p3452-3456.

Minayo MCS. Pesquisa Qualitativa em Saúde: o desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, 2014.

Minayo MCS. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Rev Pesq Qualitativa [Internet]. 2017 [access at: Sept. 18, 2018];5(7):1-12. Available at: https://editora.sepq.org.br/index.php/rpq/article/view/82/59.

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.

Conselho Federal de Enfermagem. Perfil da Enfermagem no Brasil [Internet]. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2017 [access at: Oct. 30, 2020]. Available at: http://www.cofen.gov.br/perfilenfermagem/blocoBr/Blocos/Bloco1/bl_ident-socio-economica-enfermeiros.pdf.

Avallin T, Muntlin Athlin Å, Björck M, Jangland E. Using communication to manage missed care: a case study applying the Fundamentals of Care framework. J Nurs Manag. 2020 [access at: Nov. 2, 2020];28(8):2091-102. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jonm.12963. https://doi.org/10.1111/jonm.12963.

Meira MDD; Kurcgant P. Competências de egressos graduados em enfermagem: avaliação de gestores empregadores. Rev Cienc Gerenc [Internet]. 2015 [access at: Oct. 19, 2018];19(30):60-4. Available at: https://seer.pgsskroton.com/index.php/rcger/article/view/3666. https://doi.org/10.17921/1415-6571.2015v19n30p60-64.

Martins I, Reis MGFA, Makino ROC, Campos THG. Programa de Educação Tutorial – PET: contribuições para a formação pessoal e social. REPET-TL [Internet]. 2020 [access at: Feb. 2, 2021];2(2),307-13. Available at: https://trilhasdahistoria.ufms.br/index.php/REPET-TL/article/view/12077.

Succi C. Are you ready to find a job? Ranking of a list of soft skills to enhance graduates’ employability. IJHRDM [Internet]. 2019 [access at: Oct. 19, 2018];19(3):281- 97. Available at: https://www.inderscienceonline.com/doi/abs/10.1504/IJHRDM.2019.100638. https://doi.org/10.1504/IJHRDM.2019.100638.

Brandt B, Lutfiyya MN, King LA, Chioreso C. A scoping review of interprofessional collaborative practice and education using the lens of Triple Aim. J Interprof Care [Internet]. 2014 [access at: May 1, 2018];28(5):393-99. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24702046/. https://doi.org/10.3109/13561820.2014.906391.

Carvalho AGF, Cunha ICKO, Balsanelli AP, Bernardes A. Liderança autêntica e perfil pessoal e profissional de enfermeiros. Acta Paul Enferm [Internet]. 2016 [access at: May 5, 2018];29(6):618-25. Available at: https://www.scielo.br/pdf/ape/v29n6/1982-0194-ape-29-06-0618.pdf. https://doi.org/10.1590/1982-0194201600087.

Ng LK. The perceived importance of soft (service) skills in nursing care: A research study. Nurse Educ Today [Internet]. 2020 [access at: Nov. 1, 2020];85:104302. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31810027/. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104302.

Munari DB, Bezerra ALQ, Nogueira AL, Rocha BS, Sousa ET, Ribeiro LCM. Sucessão de lideranças em enfermagem: pensar e agir hoje para garantir o amanhã. Rev Eletr Enf [Internet]. 2017 [access at: Nov. 2, 2020];21. Available at: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/46101. http://dx.doi.org/10.5216/ree.v19.46101.

Azevedo IC, Silva RCL, Carvalho DPSRP, Cruz GKP, Lima JVH, Ferreira Júnior MA. Importância do grupo de pesquisa na formação do estudante de enfermagem. Rev Enferm UFSM [Internet]. 2018 [access at: Nov. 3, 2020];8(2):390-8. Available at: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/26003/pdf. https://doi.org/10.5902/2179769226003.

Freitas TPP, Paula CC, Zanon BP, Meirelles FSC, Welleir TH, Padoin SMM. Contribuições da extensão universitária na formação de acadêmicos de enfermagem. Rev Enferm UFSM [Internet]. 2016 [access at: Nov. 1, 2020];6(3):307-16. Available at: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/19966. https://doi.org/10.5902/2179769219966.

Clark M, Raffray M, Hendricks K, Gagnon AJ. Global and public health core competencies for nursing education: A systematic review of essential competencies. Nurse Educ Today [Internet]. 2016 [access at: Nov. 1, 2020];40:173-80. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27125169/. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.02.026.

Published

2021-05-24

How to Cite

1.
Galdino Júnior H, Vieira JS, Souza MR de, Borges CJ, Medeiros M. Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni. Rev. Eletr. Enferm. [Internet]. 2021 May 24 [cited 2024 Jun. 30];23:62257. Available from: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257

Issue

Section

Original Article