Teaching-service integration in technical nursing training
DOI:
https://doi.org/10.5216/ree.v22.55299Keywords:
Education, Nursing, Associate, Teaching Care Integration Services, Education NursingAbstract
Nursing technicians make up the largest portion of professionals in the health sector, and as such, their training and performance deserve attention. Teaching-service integration works as a strategy for simultaneous reorganization, both in the world of professional training and in the world of work. This study aimed to understand teaching-service integration in technical nursing education using a qualitative, exploratory-descriptive method. To gather information, collective interviews were conducted with 34 participants, including managers, teachers, students and professionals. Content analysis was used for the treatment of information. It was found that teaching-service integration can benefit training and professional performance, although there are challenges to be overcome to consolidate its proposal. It is concluded that, there is no institutionalized structure that guides practices, causing institutions to create partnerships with one another, in a dialogical and constructive stance, with bilateral agreement of objectives, creating opportunities for healthcare qualification.
Downloads
References
Baldoino AS, Veras RM. Analysis of service-learning activities adopted in health courses of Federal University of Bahia. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2016 jun. [access at: Sept. 07, 2019];50(n.spe):17-24. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342016001100017. https://doi.org/10.1590/S0080-623420160000300003.
Oliveira AG, Araújo A, Ribeiro LCC. Caracterização da integração ensino e serviço: dizeres de docentes, discentes e enfermeiros. Bol Téc Senac [Internet]. 2017 maio/ago. [access at: Sept. 15, 2019];43(2);148-67. Available at: http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/476. https://doi.org/10.26849/bts.v43i2.476.
Allen S. The revolution of nursing pedagogy: a transformational process. Teach Learn Nurs [Internet]. 2010 [access at: Sept. 08, 2019];5(1):33-8. https://doi.org/10.1016/j.teln.2009.07.001.
Camargo RAA, Gonçalves AE, Góes FSN, Nakata CY, Pereira MCA. Avaliação da formação do técnico de enfermagem por enfermeiros da prática hospitalar. REME – Rev Min Enferm [Internet]. 2015 [access at: Mar. 10, 2017];19(4):951-7. Available at: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/1052. http://www.dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20150073.
Kuabara CTM, Sales PRS, Marin MJS, Tonhom SFR. Integração ensino e serviços de saúde: uma revisão integrativa da literatura. Rev Min Enferm [Internet]. 2014 [access at: Mar. 10, 2017];18(1):195- 207. Available at: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/918. http://www.dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20140015.
Brehmer LCF, Ramos FRS. Integração ensino-serviço: implicações e papéis em vivências de cursos de Graduação em Enfermagem. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2014 [access at: Sept. 17, 2019];48(1):119-26. Available at: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v48n1/pt_0080-6234-reeusp-48-01-118.pdf. http://www.dx.doi.org/10.1590/S0080-623420140000100015.
Sales PRS, Marin MJS, Silva-Filho CR. Integração academia-serviço na formação de enfermeiros em um hospital de ensino. Trab Educ Saúde [Internet]. 2015 [access at: Sept. 07, 2019];13(3):675-93. Available at: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462015000300675&lng=pt&tlng=pt. http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00057.
Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2010.
Marin MJS, Oliveira MAC, Otani MAP, Cardoso CP, Moravcik MYAD, et al. A integração ensino-serviço na formação de enfermeiros e médicos: a experiência da FAMEMA. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2014 [access at: Mar. 10, 2017];19(3):967-74. Available at: http://www.scielo.br/pdf/csc/v19n3/1413-8123-csc-19-03-00967.pdf. http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232014193.09862012.
Pereira JG, Fracolli LA. Articulação ensino-serviço e vigilância da saúde: a percepção de trabalhadores de saúde de um distrito escola. Trab Educ Saúde [Internet]. 2011 [access at: Mar. 10, 2017];9(1):63-75. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462011000100005. http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462011000100005.
Vasconcelos ACF, Stedefeldt E, Frutuoso MFP. An experience of teaching-service integration and change of professional practices: healthcare professionals speak out. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 [access at: Sept. 18, 2019];20(56):147-58. Available at: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832016000100147&lng=pt&tlng=pt. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622015.0395.
Brasil. Resolução 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, DF: CNS; 2012.
Khalaf DK, Reibnitz KS, Lima MM, Correa AB, Martini JG. Teaching-service integration: building the educational workshop in healthcare. Rev Bras Enferm [Internet]. 2019 Apr [access at: Sept. 18, 2019];72(2):375-82. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672019000200375&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0008.
Andrade SR, Boehs AE, Boehs CGE, Gorris PP. Mecanismos de controle da integração ensino-serviço no Pró-Saúde Enfermagem. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2015 set [access at: Mar. 10, 2017];36(3):56- 62. Available at: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v36n3/pt_1983-1447-rgenf-36-03-00056.pdf. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2015.03.50302.
Marañón AA, Pera MPI. Theory and practice in the construction of professional identity in nursing students: a qualitative study. Nurse Educ Today [Internet]. 2015 [access at: Mar. 10, 2017];35(7):859-63. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25863650. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2015.03.014.
Kloh D, Reibnitz KS, Corrêa AB, Lima MM, Cunha AP. Integração ensino-serviço no contexto do projeto político-pedagógico dos cursos de enfermagem. Rev Enferm UFPE on line [Internet]. 2017 [access at: Sept. 18, 2019];11(11):4554-62. Available at: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/231194. https://doi.org/10.5205/reuol.11138-99362-1-SM.1111sup201703.
Garcia SO, Sampaio J, Costa CRL, Diniz RS, Araújo TA. Integração ensino-serviço: experiência potencializada pelo Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde – Eixo Educação Permanente. Interface (Botucatu) [Internet]. 2019 [access at: Sept. 18, 2019]; 23:e180540. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832019000100512&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/interface.180540.
Vieira ALS, Moyses NMN. Trajetória da graduação das catorze profissões de saúde no Brasil. Saúde Debate [Internet]. 2017 abr [access at: Dec. 05, 2019];41(113):401-14. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-11042017000200401&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/0103-1104201711305.
Vendruscolo C, Ferraz F, Prado ML, Kleba ME, Reibnitz KS. Teaching-service integration and its interface in the context of reorienting health education. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 Dec [access at: Sept. 07, 2019];20(59):1015-25. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832016000401015&lng=en. https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0768.
Duarte CG, Lunardi VL, Barlem ELD. Satisfação e sofrimento no trabalho do enfermeiro docente: uma revisão integrativa. REME – Rev Min Enferm [Internet]. 2016 [access at: Mar. 10, 2017];20:e939. Available at: https://cdn.publisher.gn1.link/reme.org.br/pdf/e939.pdf. https://doi.org/10.5935/1415-2762.20160009.
Oliveira AG. Integração ensino-serviço entre o curso técnico em enfermagem e os serviços de saúde do município de Januária [dissertação]. Diamantina: Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri; 2016. Available at: http://acervo.ufvjm.edu.br/jspui/bitstream/1/1299/1/ariane_goncalves_oliveira.pdf.
Dias EP, Stutz BL, Resende TC, Batista NB, Sene SS. Expectativas de alunos de enfermagem frente ao primeiro estágio em instituições de saúde. Rev Psicoped [Internet]. 2014 [access at: Mar. 10, 2017];31(94):44- 55. Available at: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v31n94/06.pdf.
Mendes TMC, Bezerra HS, Carvalho YM, Silva LG, Souza CMCL, Andrade FB. Interação ensino-serviço- comunidade no Brasil e o que dizem os atores dos cenários de prática: uma revisão integrativa. Revista Ciência Plural [Internet]. 2018 [access at: Sept. 19, 2019]; 4(1):98-116. Available at: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/14283.
Silva FA, Costa NMSC, Lampert JB, Alves R. Teachers’ role in strengthening teaching-service-community integration policies: the context of Brazilian medical schools. Interface (Botucatu) [Internet]. 2018 [access at: Sept. 07, 2019];22(Suppl 1):1411-23. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832018000501411&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0062.
Mello AL, Terra MG, Nietsche EA. Integration between teaching and health services in academic training for multi-professional health residents: the professors’ conception. Rev Enferm UERJ [Internet]. 2019 [access at: Sept. 19, 2019];27:e25017. Available at: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/25017/30628. http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2019.25017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Enfermagem
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.