Critical incidents in the teaching-learning process in diabetes in the perspective of a multiprofessional health team

Authors

  • Camila Rezende Pimentel Ribas Universidade de São Paulo
  • Carla Regina de Souza Teixeira Universidade de São Paulo
  • Valmir Aparecido de Oliveira Universidade de São Paulo
  • Tatiane Aparecida Martins Universidade de São Paulo
  • Karina Dal Sasso Mendes Universidade de São Paulo
  • Nájela Hassan Saloum de Andrade Universidade de São Paulo
  • Manoel Antônio dos Santos Universidade de São Paulo
  • Maria Lúcia Zanetti Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v10.46626

Keywords:

Diabetes Mellitus, Health education, Patient care team

Abstract

This descriptive and cross-sectional study aimed to identify factors that interfere either positively or negatively in diabetes patients’ teaching-learning process, from the perspective of the multidisciplinary health team. It was carried out at a university research and community service center in the interior of São Paulo State, Brazil in 2007. Eleven subjects participated, who are members of the center’s multidisciplinary team. The critical incident technique was used for data collection, through the application of a form. The results indicated 15 critical incidents, eight with positive and 11 with negative references. The factors the health professionals most valued in diabetes education were: interaction among patients in the group, interaction in the multiprofessional health team and welcoming by the team. The least valued factors included interaction in the multidisciplinary health team, group configuration and professionals’ difficulty to deal with adverse situations in the group. The collected data reveal the need for investments by health education institutions, in order to train professionals for working with groups, discussing the factors that exert positive and negative effects on diabetes education.


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Rezende Pimentel Ribas, Universidade de São Paulo

Psicóloga, mestranda em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP da Universidade de São Paulo - USP, bolsista Capes. Ribeirão Preto, SP. E-mail: camilar.p.ribas@usp.br

Carla Regina de Souza Teixeira, Universidade de São Paulo

Professor Doutor do Departamento de Enfermagem Geral e Especializada da EERP-USP, Ribeirão Preto, SP. E-mail: carlarst@eerp.usp.br

Valmir Aparecido de Oliveira, Universidade de São Paulo

Psicólogo, mestrando em Enfermagem Fundamental pela EERP-USP. Membro da equipe de Educação em Diabetes vinculado à EERP–USP. E-mail: valoliveir@hotmail.com

Tatiane Aparecida Martins, Universidade de São Paulo

Graduanda em Licenciatura em Enfermagem pela EERP-USP. Membro da equipe de Educação em Diabetes vinculado à EERP-USP. E-mail: tatiane.martins@usp.br

Karina Dal Sasso Mendes, Universidade de São Paulo

Enfermeira, doutoranda em Enfermagem Fundamental pela EERP-USP. Membro da equipe de Educação em Diabetes vinculado à EERP-USP. E-mail: dalsasso@eerp.usp.br

Nájela Hassan Saloum de Andrade, Universidade de São Paulo

Enfermeira, doutoranda em Enfermagem Fundamental pela EERP-USP. Membro da equipe de Educação em Diabetes vinculado à EERP-USP. E-mail: najela@ibest.com.br

Manoel Antônio dos Santos, Universidade de São Paulo

Professor Doutor do Departamento de Psicologia e Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP) da Universidade de São Paulo. Membro da equipe de Educação em Diabetes vinculado à EERP-USP. E-mail: masantos@ffclrp.usp.br

Maria Lúcia Zanetti, Universidade de São Paulo

Professor Associado do Departamento de Enfermagem Geral e Especializada da EERP-USP. Presidente da Comissão de Pesquisa da EERP-USP, coordenadora do Grupo de Pesquisa em Enfermagem e Diabetes Mellitus cadastrado no diretório do CNPq. Coordenadora do Grupo de Educação em Diabetes vinculado à EERP–USP. E-mail: zanetti@eerp.usp.br

Published

2017-05-04

Issue

Section

Original Article