Effects of an educational video on the oral hygiene of patients with hematologic disorders

Authors

  • Emilia Campos de Carvalho Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Ana Paula Neroni Stina Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Milene Thaís Marmol Centro Infantil Boldrini
  • Livia Maria Garbin Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Fernanda Titareli Merizio Martins Braga Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Lucimara Moreli Fundação Hemocentro de Ribeirão Preto.
  • Cristina Mara Zamarioli Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v16i2.23300

Keywords:

Nursing Care, Education, Oral Hygiene, Drug Therapy.

Abstract

The current study aims at evaluating the effectiveness and acceptance of a video as a strategy for teaching oral hygiene to patients with hematologic disorders receiving chemotherapy. It is a quasi-experimental before and after study, composed of 23 subjects. After their routine oral hygiene routine was observed, patients watched a video about the procedure. Afterwards, the subjects carried out their oral hygiene once more. A paired student’s t-test was used to compare the average of how many steps were performed correctly before and after the video presentation. Procedure performance was higher after watching the video (p <0.0001), being that the strategy was well accepted by patients. The oral hygiene video proved to be effective for the teaching of this procedure and was well accepted by patients. (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT 01718002)

 

doi: 10.5216/ree.v16i2.23300.

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Author Biographies

Emilia Campos de Carvalho, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Titular da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP/USP). Bolsista Produtividade do CNPq. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: ecdcava@eerp.usp.br

Ana Paula Neroni Stina, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Discente do curso de graduação em Enfermagem da EERP/USP. Bolsista de Iniciação Científica do CNPq. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: aninha_stina@yahoo.com.br.

Milene Thaís Marmol, Centro Infantil Boldrini

Enfermeira. Enfermeira do Centro Infantil Boldrini. Campinas, SP, Brasil. E-mail: milene.marmol@usp.br.

Livia Maria Garbin, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Ciências. Enfermeira da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: liviagarbin@usp.br.

Fernanda Titareli Merizio Martins Braga, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Ciências. Enfermeira Especialista em Laboratório da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: titareli@eerp.usp.br.

Lucimara Moreli, Fundação Hemocentro de Ribeirão Preto.

Enfermeira, Mestre em Ciências. Enfermeira da Fundação Hemocentro de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: lucimara.moreli@usp.br.

Cristina Mara Zamarioli, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem Fundamental, nível Mestrado, da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: crisitna_zamarioli@yahoo.com.br

Published

2014-06-30

Issue

Section

Original Article