Quality indicators used in the nursing services of teaching hospitals

Authors

  • Mariana Angela Rossaneis Universidade Estadual de Londrina
  • Carmen Silvia Gabriel Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Maria do Carmo Fernandez Lourenço Haddad Universidade Estadual de Londrina https://orcid.org/0000-0001-7564-8563
  • Marcia Regina Antonietto da Costa Melo Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Andrea Bernardes Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v16i4.22956

Keywords:

Quality Indicators, Health Care, Quality of Health Care, Health Evaluation, Nursing

Abstract

Descriptive study of quantitative approach aimed at identifying the use of nursing care quality indicators in teaching hospitals. The population consisted of nine nursing care managers from nine teaching hospitals. Data collection was done through an electronic questionnaire on the characterization of the nurses and the use of quality indicators in these study institutions. It was identified that most of the indicators adopted by the service are the institution's general indicators (hospital infection rates, occupancy, mortality, etc.). A standardization of the indicators adopted by hospitals was not observed and they also did not perform a comparison of its results with other institutions. The use of quality indicators is already a practice in health institutions, but it is still necessary to implement strategies for analyzing these indicators so that they can be compared and reflect the different contexts of health care.

doi: 10.5216/ree.v16i4.22956.

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Author Biographies

Mariana Angela Rossaneis, Universidade Estadual de Londrina

Enfermeira, Mestre em Enfermagem Fundamental. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, nível Doutorado, da Universidade de Maringá. Professora Auxiliar da Universidade de Londrina (UEL). Londrina, PR, Brasil. E-mail: marianarossaneis@gmail.com.

Carmen Silvia Gabriel, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem em Saúde Publica. Professora Doutora da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP/USP). Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: cgabriel@eerp.usp.br.

Maria do Carmo Fernandez Lourenço Haddad, Universidade Estadual de Londrina

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Associada da UEL. Londrina, PR, Brasil. E-mail: haddad@sercomtel.com.br.

Marcia Regina Antonietto da Costa Melo, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Doutora da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: mracmelo@eerp.usp.br.

Andrea Bernardes, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem Fundamental. Professora Doutora da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: E-mail: andreab@eerp.usp.br.

Published

2014-12-31

Issue

Section

Original Article