The Everyday Networks Analysis Method at an Assisted Residential Service: a case study

Authors

  • Luciane Prado Kantorski Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Enfermagem
  • Ariane da Cruz Guedes Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Jandro Moraes Cortes Universidade Federal de Pelotas
  • Vanda Maria da Rosa Jardim Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Enfermagem
  • Valéria Cristina Christello Coimbra Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Enfermagem
  • Michele Mandagará de Oliveira Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Enfermagem

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v15i1.16128

Keywords:

Mental Health, Mental Health Services, Methodology, Psychiatric Nursing

Abstract

ABSTRACT

The present study addresses the application of the Everyday Network Analysis Method (MARES, as per its acronym in Portuguese) developed by residents of two Assisted Residential Services in Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brazil. This paper is an excerpt of the study “Networks that rehabilitate: evaluating innovative experiences of comprising psychosocial care networks”. The objective was to understand the social and service networks of residents of Assisted Residential Services by applying the referred methodology. Data were collected from interviews and focal groups with eleven residents in May 2010. The MARES method was applied in three steps: Mapping the Service Networks, the Sociability Network, and Constructing the Map of the Person– individual and collective. The analysis permitted to see and understand the interactions of residents with the territory, which contributes with their reinsertion to society. Using this methodology allowed for valuing everyday experiences and understanding how networks are formed.

Descriptors: Mental Health; Mental Health Services; Methodology; Psychiatric Nursing.

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Author Biographies

Luciane Prado Kantorski, Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Enfermagem

Enfermeira, Doutora em Enfermagem, Professora Associada da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Pelotas (FEO/UFPEL). Pelotas, RS, Brasil. E-mail: kantorski@uol.com.br.

Ariane da Cruz Guedes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Enfermeira, Mestre em Enfermagem. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, nível Doutorado. Porto Alegre, RS, Brasil. E-mail: arianecguedes@gmail.com.

Jandro Moraes Cortes, Universidade Federal de Pelotas

Enfermeiro. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFPEL, nível Mestrado. Porto Alegre, RS, Brasil. E-mail: jandromcortes@hotmail.com.

Vanda Maria da Rosa Jardim, Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Enfermagem

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta da FEO/UFPEL. Pelotas, RS, Brasil. E-mail: vandamrjardim@gmail.com.

Valéria Cristina Christello Coimbra, Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Enfermagem

Enfermeira, Doutora em Enfermagem Psiquiátrica. Professora Adjunta da FEO/UFPEL. Pelotas, RS, Brasil. E-mail: valeriacoimbra@hotmail.com.

Michele Mandagará de Oliveira, Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Enfermagem

Enfermeira, Doutora em Enfermagem em Saúde Pública. Professora Adjunta da FEO/UFPEL. Pelotas, RS, Brasil. E-mail: mandagara@hotmail.com.

Published

2013-03-31

Issue

Section

Original Article