Social representations of school violence according to the expressions of young students

Authors

  • Marta Cocco da Costa Universidade Federal de Santa Maria
  • Ethel Bastos da Silva Universidade Federal de Santa Maria
  • Alice do Carmo Jahn Universidade Federal de Santa Maria
  • Indiara Sartori Dalmolin Universidade Federal de Santa Maria
  • Mileni dos Santos Universidade Federal de Santa Maria
  • Cristiane Moraes da Silva

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v14i3.12981

Keywords:

Violence, School Health, Nursing.

Abstract

The objective of this study was to analyze the social representations of school violence according to young students attending public schools in a city located in Northwest Rio Grande do Sul. This qualitative, descriptive and comprehensive study of social representations was performed in two public schools in August of 2010, with thirteen youths between 16 and 18 years of age, including nine girls and four boys. Data was collected using the projective technique and was then analyzed under the theoretical framework of social representations. The study findings revealed four figurative and symbolic meaning units: antisocial behaviors; exclusion among peers; teachers’ authoritarianism; and social and family context. The study reveals the need for intersectoral work, the connection of service networks, and the creation of public policies to guide the complementary and coping actions regarding this issue.

Descriptors: Violence; School Health; Nursing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Cocco da Costa, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta do Departamento de Ciências da Saúde da Universidade Federal de Santa Maria - CESNORS (Campus Palmeira das Missões) – UFSM/CESNORS. Palmeira das Missões, RS, Brasil. E-mail: marta.c.c@ufsm.br.

Ethel Bastos da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira, Mestre em Enfermagem. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, nível Doutorado, da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Professora Assistente do Departamento de Ciências da UFSM/CESNORS. Palmeira das Missões, RS, Brasil. E-mail: ethelbastos@hotmail.com.

Alice do Carmo Jahn, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira, Mestre em Enfermagem. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, nível Doutorado, da UNIFESP. Professora Assistente do Departamento de Ciências da UFSM/CESNORS. Palmeira das Missões, RS, Brasil. E-mail: jahnalice@gmail.com.

Indiara Sartori Dalmolin, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica do curso de graduação em Enfermagem da UFSM/CESNORS. Palmeira das Missões, RS, Brasil. E-mail: indi2007dalmolin@hotmail.com.

Mileni dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica do curso de graduação em Enfermagem da UFSM/CESNORS. Palmeira das Missões, RS, Brasil. E-mail: milenidsantos@hotmail.com.

Cristiane Moraes da Silva

Enfermeira. Palmeira das Missões, RS, Brasil. E-mail: cristianemoraesdasilva@yahoo.com.br.

Published

2012-09-30

Issue

Section

Original Article