Screening and brief interventions strategies as possibilities for preventive nurses’ practice

Authors

  • Angélica Martins de Souza Gonçalves Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Paulo Sérgio Ferreira Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola Enfermagem Anna Nery
  • Ângela Maria Mendes Abreu Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola Enfermagem Anna Nery
  • Sandra Cristina Pillon Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Sônia Vivian Jezus Universidade Federal do Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v13i2.10502

Keywords:

Role of Professional Nursing, Mental Health, Substance abuse detection.

Abstract

The screening and brief interventions may be considered effective resources for health assistance. This study aims to perform some reflections about the applications of these strategies and its utilization by nurses. Thus it was listed some elements in which the brief interventions are based, the nurses’ care assistance related to the preventive assistance for alcohol usage patients and potentials benefits resulting from its implementation. In this way, the nurses’ attributions on Primary Health Care are strategic to reduce damages caused by alcohol use. However, several factors limit these nurses’ to act, being necessary to focus efforts to give the issue a realistic and pragmatic discussion. Therefore, it is essential do disseminate trainings and qualification courses in order to enable nurses to approach, in a systematic way, the question of alcohol in a preventive perspective.

Descriptors: Role of Professional Nursing; Mental Health; Substance abuse detection.

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Author Biographies

Angélica Martins de Souza Gonçalves, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Mestre em Enfermagem Psiquiátrica, Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem Psiquiátrica, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP), Universidade de São Paulo (USP). Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: angelicamartins@usp.br.

Paulo Sérgio Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola Enfermagem Anna Nery

Enfermeiro, Doutor em Enfermagem, Professor Adjunto, Escola Enfermagem Anna Nery (EEAN), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ, Brasil. E-mail: pausefer@eerp.usp.br.

Ângela Maria Mendes Abreu, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola Enfermagem Anna Nery

Enfermeira, Doutora em Enfermagem, Professor Adjunto, EEAN, UFRJ. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. E-mail: angelabreu@globo.com.

Sandra Cristina Pillon, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Livre Docente, Professor Associado, EERP, USP. Ribeirão Preto, SP, E-mail: pillon@eerp.usp.br.

Sônia Vivian Jezus, Universidade Federal do Mato Grosso

Enfermeira, Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Edudação, Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT), Professor Auxiliar, UFMT. Sinop, MT, Brasil. E-mail: soniavivian@ufmt.br.

Published

2011-06-30

Issue

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Updating Article