RHYTHMIC GYMNASTICS AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: CRITICAL PERSPECTIVES IN DISCUSSION

Authors

  • Glycia Melo Oliveira
  • Karenine de Oliveira Porpino UFRN

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v13i2.8632

Keywords:

Educação física escolar, Ginástica Rítmica, Perspectivas críticas

Abstract

The discussion on critical perspectives within Physical Education is relatively recent.  In this wise, we aimed at reflecting on school Rhythmic Gymnastics from a keen insight. To do so, we used as theory and methodology pedagogical conceptions of Physical Education: critico–emancipatória and critico–superadora. We also considered the National Curriculum Parameters of Physical Education. The study environment was established by historically observing both European gymnastic movements and world Olympic context. Thus, we could fix the beginning of Rhythmic Gymnastics in Brazil and its insertion in school. Concerning the critical perspectives for the Rhythmic Gymnastics learning, in fine, we focused on indicating and considering it as content for Physical Education lessons. 

Keywords: School Physical Education - Rhythmic Gymnastics - Critical Perspectives

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glycia Melo Oliveira

Graduada em Educação Física- UFRN. Especialista em Corpo e Cultura de Movimento- UFRN. Discente do Programa Associado de Mestrado em Educação Física-  UPE/UFPB. Linha de Pesquisa: Estudos sócio-culturais do movimento humano. Professora de Educação Física da Rede Municipal do Natal.

Karenine de Oliveira Porpino, UFRN

Graduação em Educação Física. Doutora em Educação pela UFRN, onde atua no Departamento de Artes e nos Programas de Pós-graduação em Educação e em Artes Cênicas. Autora do livro: Dança é Educação: interface entre corporeidade e estética.

Published

2010-09-01

How to Cite

OLIVEIRA, G. M.; PORPINO, K. de O. RHYTHMIC GYMNASTICS AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: CRITICAL PERSPECTIVES IN DISCUSSION. Pensar a Prática, Goiânia, v. 13, n. 2, 2010. DOI: 10.5216/rpp.v13i2.8632. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/8632. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Ensaios