TEACHERS’ PERCEPTION OF AGGRESSIVE, LUDIC AND BULLYING BEHAVIOURS WITHIN SCHOOL

Authors

  • Gustavo Levandoski Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí FAFIPA
  • Fernando Luiz Cardoso UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v13i2.8517

Keywords:

desenvolvimento humano, bullying, agressividade, lúdico

Abstract

In this study, we aimed at assessing the manner pupils manage their conflict situations and verifying how bullying occurs with them. Fifty–nine students, boys and girls, aged between 7 and 10 took part in this study. Thus, we could verify the students involved with bullying by using the Dan Olweus’s questionnaire, adapted by Nogueira (2007). We could also observe the PE lesson time informally, i.e. during the break, for four months. By using the Smith’s criteria (2004), any behaviour defining schoolchildren as ‘aggressors’ was not identified. Concerning boys, was also observed that they like playful games with physical shocks and know the difference of a serious fight, revealing clearly that they know the limits for games and aggression.

Keywords: Human Development - Bullying - Aggressiveness - Playful

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Levandoski, Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí FAFIPA

Possuo graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa UEPG (2006). 

Especialização em Atividade Física e Saúde pela Universidade Federal do Paraná UFPR (2007).

Mestrado em Ciências do Movimento Humano na Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC (2009).

Atualmente sou docente do Departamento de Educação Física da Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí (FAFIPA) e Doutorando em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná UFPR.

Fernando Luiz Cardoso, UDESC

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1987), graduação em Educação Física pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1986), mestrado em Antropologia Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994), mestrado em Saúde Pública/ DST-AIDS - Public Health/DST-AIDS - Institute for Advanced Study in Human Sexuality (2004) e doutorado em Sexualidade Humana - Human Sexuality - Institute for Advanced Study in Human Sexuality (2004). Atualmente é professor adjunto junto ao Programa de Pós-Graduação em Ciência do Movimento Humano da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Tem experiência na área de Educação Física, Antropologia e Sexualidade Humana, com ênfase no Desenvolvimento Humano, atuando conjuntamente com os seus três mestrandos e três bolsistas de iniciação a pesquisa principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento motor infantil, gênero, reabilitação sexual de lesionados medulares e hemiparéticos, sexualidade de cardiopátas, orientação esportiva, orientação e identidade sexual e saúde reprodutiva.

Published

2010-09-01

How to Cite

LEVANDOSKI, G.; CARDOSO, F. L. TEACHERS’ PERCEPTION OF AGGRESSIVE, LUDIC AND BULLYING BEHAVIOURS WITHIN SCHOOL. Pensar a Prática, Goiânia, v. 13, n. 2, 2010. DOI: 10.5216/rpp.v13i2.8517. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/8517. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais