THE MEDIA AND THE SOCIAL REPRESENTATIONS OF THE SPORT: THE ATHLETES AS MODELS OF BEHAVIOR

Authors

  • Doiara Silva dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo
  • Ana Gabriela Alves Medeiros Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v12i3.6937

Keywords:

Printed Media, Athlete, Content Analysis

Abstract

The media has changed the communication processes and raised new communicative interactions between the social actors. These processes generate specific codes which  produces perception, reception and social behavior effects. This study intends to identify how the athlete is represented as a social actor of sport in the media dicourse. Reports of Revista Veja – national circulation and high visibility in the brazilian printed media –, in the sport section from January of 2007 to January of 2008 were analyzed. It was verified the mythical figure of the athlete as a social actor of sport, and his representations as a behavior model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Doiara Silva dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz- UESC localizada na rodovia Ilhéus- Itabuna - BA. Mestranda do Programa de Pós - Graduação da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Pesquisadora do Grupo de Estudos em Representação Social e Mídia (GERSOM), da Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC. Membro do Centro de Estudos em Sociologia das Práticas Corporais e Estudos Olímpicos - CESPCEO. Temas de interesse:Comunicação, mídia, esporte e Educação Física; Metodologias de Pesquisa em Mídia.

Ana Gabriela Alves Medeiros, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Graduanda do curso de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Membro do Grupo de Pesquisa em Prática Pedagógica em Educação Física Escolar e Esporte (GPPEFE). Tenho experiência na área de Educação Física, com ênfase em atividades esportivas, educação física escolar, recreação e lazer.

Published

2009-11-30

How to Cite

DOS SANTOS, D. S.; MEDEIROS, A. G. A. THE MEDIA AND THE SOCIAL REPRESENTATIONS OF THE SPORT: THE ATHLETES AS MODELS OF BEHAVIOR. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 3, 2009. DOI: 10.5216/rpp.v12i3.6937. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/6937. Acesso em: 28 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais