School dance: the formation of corporate knowledge

DANCE AT SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v25.68206

Keywords:

Dance, Education, Phenomenology, School, Knowledge

Abstract

Dance is the official content of regular teaching in the discipline of Physical Education. With it, teachers can develop motor, intellectual, expressive and social skills of the student, and expand their understanding of cultural facts. This essay proposes to discuss the formation and the gain of knowledge through the teaching and learning of dance. The basis was Maxin Sheets-Johnstone's The Phenomenology of Dance, and Merleau-Ponty's Phenomenology of Perception. In this context, knowledge comes from the set of experiences lived bodily by the student during the resolution of activities, in this, the body-movement-kinesthesia-cognition relationship focuses on the main mechanism for the firmament of “embodied” knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo de Maio Nascimento, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Petrolina, Pernambuco, Brasiul, marcelo.nascimento@univasf.edu.br

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1987). Expecialização em Treinamento Físico e Desportivo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1988), Mestrado em Ciências do Esporte pela Escola Superior de Educação Física de Colônia/Alemanha (1996) e doutorado em Ciências do Esporte pela Escola Superior de Educação Física de Colônia/Alemanha (2007). Marcelo se especializou em Dança/Teatro e Esporte e Gestão Ambiental pela Escola Superior de Educação Física de Colônia/Alemanha. Professor das disciplinas de Dança e Ginástica na Escola Superior de Educação Física de Colônia/Alemanha (2006-2010). Entre os anos de 1989-2010 atuou como professor de dança no Cologne Dance Center Koeln/Alemanha e Tanz-Haus NRW Duesseldorf/Alemanha. Ministrou diversos workshops e coreografou espetaculos de dança em diferentes países europeus. Atualmente é professor Adjunto nível 01 da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) junto ao Colegiado de Educação Física com as seguintes funções: Professor das disciplinas de Dança, Ginástica e Esporte e Gestão ambiental, coordenador do Núcleo Temático (Educação, Cultura e Movimento), responsável pela linha temática "Cultura do Movimento e Meio Ambiente" e pelo convênio firmado entre o CEFIS/UNIVASF e o Instituto de Esporte e Meio Ambiente da Universidade de Esportes de Colônia/Alemanha (Deutsche Sporthochschule Koln), cordenar o projeto de Extenção Universitária: Pilates e o Idoso- Contribuições para o equilibrio corporal, coedenador do GEPELMA-Grupo de Pesquisa e Estudo em Lazer e Meio Ambiente e, GEDAGIN-Grupo de Estudo em Dança e Ginástica, ambos credenciados ao CNPq. Professor convidado do Programa Master em Dança (V.I.E.W.) da Universidade de Esportes de Colônia/Alemanha.

Published

2022-03-29

How to Cite

NASCIMENTO, M. de M. School dance: the formation of corporate knowledge: DANCE AT SCHOOL. Pensar a Prática, Goiânia, v. 25, 2022. DOI: 10.5216/rpp.v25.68206. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/68206. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Ensaios