YOUNG BRAZILIAN SOCCERISTS IN EUROPE: interpreting the cultural daily life through netnography

Authors

  • Ângelo Luiz Brüggemann Universidade Federal de Santa Catarina
  • Giovani De Lorenzi Pires Universidade Federal de Santa Catarina
  • Fernando Gonçalves Bitencourt Instituto Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v21i3.49802

Keywords:

Brazilian Soccerists, Netnography, Social Media

Abstract

The research aimed to promote interpretations, based on a netnography, about the interactions of nine young Brazilian soccer players in Europe in their profiles on social media (Facebook and Instragram), followed during four months. In the text, aspects that are related to the language of the soccer field and that make references to elements of the Brazilian culture are highlighted. The final considerations emphasize that technology allows them to remain present in the daily life of "real life", even at a distance. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ângelo Luiz Brüggemann, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Educação Física Licenciatura UFSC

Mestre em Educação Física no Programa de Pós Graduação em Educação Física UFSC. 

Doutorando em Educação Física no Programa de Pós-Graduação em Educação Física UFSC

 

Pesquisador do LABOMÍDIA UFSC

 

Giovani De Lorenzi Pires, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Doutor Programa de Pós Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação Física pela UNICAMP

 Pesquisador do LABOMÍDIA UFSC

Fernando Gonçalves Bitencourt, Instituto Federal de Santa Catarina

Professor Doutor do Instituto Federal de Santa Catarina, Campos São José.

Doutor em Antropologia pela UFSC. 

Published

2018-09-28

How to Cite

BRÜGGEMANN, Ângelo L.; PIRES, G. D. L.; BITENCOURT, F. G. YOUNG BRAZILIAN SOCCERISTS IN EUROPE: interpreting the cultural daily life through netnography. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 3, 2018. DOI: 10.5216/rpp.v21i3.49802. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/49802. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais