A FORMAÇÃO SITIADA. DIRETRIZES CURRICULARES DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM DISPUTA: JOGO JOGADO?
DOI:
https://doi.org/10.5216/rpp.v19i4.42256Keywords:
Política Educacional. Educação. Educação Física. Diretrizes Curriculares.Keywords, Educational Policies. Education. Physical Education. Curricular Guidelines.Palabras-clave, Política Educacional, Educación, Educación Fisica, Directrices Curriculares.Abstract
RESUMO
O presente Ensaio se insere na linha de pesquisa voltada à política educacional centrada na formação superior no âmbito da Educação Física. Nos remete ao debate de ideias e embate de compreensões acerca do que foi, é e deveria ser a formação de nível superior em Educação Física, diante das polêmicas que a acompanham desde o advento das reformas das diretrizes curriculares aventadas ao final de 1998, por conta das Diretrizes e Bases da Educação Nacional aprovada em 1996, até o atual momento, no qual a expectativa pela possível reformulação da atual diretriz vem gerando, por um lado, a ideia de que “tem jogo pela frente” e, por outro, a sensação de que o “jogo já foi jogado”.
ABSTRACT
The besieged formation. Curricular guidelines for Physical Education in melee: Game played?
The present study is inserted in the line of research aiming for educational policies centered on higher education in the field of Physical Education. It refers to debates and discussion of ideas and understandings concerning the past, present, and the desirable future of higher education formation in Physical Education, with regard to the conflicts that have arisen since the advent of curricular guidelines in the end of 1998, following the National Education Directives and Bases Law, approved in 1996, until the present moment. The expectation for the possibility of reform of the current directives have been generating on the one hand, the idea of "the game is still on" and on the other hand, the sensation that "the game has already been played".
RESUMEN
La formación sitiada. Directrices curriculares de Educación Física en disputa: Juego jugado?
El presente Ensayo se inserta en la línea de investigación vuelta a la política educacional centrada en la formación superior en el ámbito de la Educación Física. Nos remite al debate de ideas y embate de comprensiones acerca del que fue, es y debería ser la formación de nivel superior en Educación Física, a las polémicas que la acompañan desde la llegada de las reformas de las directrices curriculares realizadas al final de 1998, por cuenta de las Directrices y Bases de la Educación Nacional aprobada en 1996, hasta el actual momento, en el cual la expectativa por la posible refundición de la actual directriz viene generando, por un lado, la idea de que "tiene juego por el frente" y por otro, la sensación de que el " juego ya fue jugado".