PHYSICAL EDUCATION AS CURRICULAR COMPONENT IN THE CHILD REARING AND IN THE INITIAL SERIES OF PRIMARY EDUCATION

Authors

  • Nayara Fernanda Perles Jardim Departamento de Educação Física, Universidade Estadual de Maringá - Maringá
  • Juliana Pizani Departamento de Educação Física, Universidade Estadual de Maringá - Maringá
  • Fabiane Castilho Teixeira Departamento de Educação Física, Universidade Estadual de Maringá - Maringá
  • Ieda Parra Barbosa-Rinaldi Departamento de Educação Física, Universidade Estadual de Maringá - Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.31250

Keywords:

Curriculum, School, Physical Education.

Abstract

This research aimed to investigate, by means of descriptive research, as physical education has been organized legally and pedagogically in the child rearing and in the initial series of primary education at public schools of Maringá-PR. For collect the data we use questionnaire that was answer by the sample of 16 physical education teachers. For data processing we used the descriptive statistics and content analysis. The results indicated that the legal organization of physical education in the municipality investigated is compliant with current legislation, is possible to conclude that for their pedagogical organization, the area is still under development as a curriculum component, in order to seek pedagogical and social recognition.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nayara Fernanda Perles Jardim, Departamento de Educação Física, Universidade Estadual de Maringá - Maringá

Possui graduação em Educação Física Licenciatura pela Universidade Estadual de Maringá (2012). Suas pesquisas estão voltadas à Educação Física Escolar enfocando os aspectos pedagógicos em Educação Física (dimensão educacional e formação profissional).

 

http://lattes.cnpq.br/7859542737803181

Juliana Pizani, Departamento de Educação Física, Universidade Estadual de Maringá - Maringá

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2007). Possui mestrado em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL (2011). Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. É membro do Grupo de Pesquisa Gímnica: formação, intervenção e escola DEF/UEM/CNPq e da Equipe Pedagógica do Programa Segundo Tempo da Secretaria Nacional de Esporte, Educação, Lazer e Inclusão Social - Ministério do Esporte. Suas pesquisas têm como enfoques os aspectos pedagógicos em Educação Física (dimensão educacional e formação profissional), a partir da investigação de fenômenos da cultura de movimento.

http://lattes.cnpq.br/7149328880610490

Fabiane Castilho Teixeira, Departamento de Educação Física, Universidade Estadual de Maringá - Maringá

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação Física Associado UEM/UEL; Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado UEM/UEL (2012); Especialista em Prescrição Personalizada de Exercícios Físicos- Personal Training pela UEM (2010); Graduada em Educação Física pela UEM (2008). Participante de grupos de pesquisas que direcionam seus estudos à formação e à intervenção profissional. Atua, sobretudo, nos seguintes temas: educação física, dimensão didático-pedagógica, metodologia da pesquisa, formação e intervenção profissional.

 

http://lattes.cnpq.br/3494154981369079

Ieda Parra Barbosa-Rinaldi, Departamento de Educação Física, Universidade Estadual de Maringá - Maringá

Possui doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2005), mestrado em Educação Física pela UNICAMP (1999), especialização em Educação Física Infantil pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (1990) e graduação em Educação Física pela UEM (1988). Atualmente é professora Associada-tide A do Departamento de Educação Física da UEM, líder do Grupo de Pesquisa Gímnica: formação, intervenção e escola DEF/UEM/CNPq.

Published

2014-12-30

How to Cite

JARDIM, N. F. P.; PIZANI, J.; TEIXEIRA, F. C.; BARBOSA-RINALDI, I. P. PHYSICAL EDUCATION AS CURRICULAR COMPONENT IN THE CHILD REARING AND IN THE INITIAL SERIES OF PRIMARY EDUCATION. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 4, 2014. DOI: 10.5216/rpp.v17i4.31250. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/31250. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais