TEXTBOOKS AS SOURCES FOR RESEARCH IN THE HISTORY OF SCHOOL GEOGRAPHY

TEXTBOOKS AS SOURCES FOR RESEARCH IN THE HISTORY OF SCHOOL GEOGRAPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/bgg.v43i01.73011

Abstract

Textbooks are a material constantly present in classrooms. As a source of research on the history of school subjects, they gained greater prominence worldwide from the 1980s onwards. They are materials that are added to school culture and refer to both schooling and education processes. Reflecting on textbooks as sources of research in the History of Scholar Geography implies moving from a conception of them as a mere depository of “discourses”, to that of a constructor of discourses and social visions of the world, for example, concerning Brazil and the processes of (re)production of their territories. The discussion about textbooks, then, uses examples of textbooks published during the Estado Novo (1930-1945), a moment of structuring of the national education system and institutionalisation of Geography in Brazil. By using textbooks as a research source, we propose

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogata Soares Del Gaudio, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil rogatasoares@gmail.com

Possui Graduação em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991), Mestrado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997), Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG (2006) e Pós Doutorado em Geografia Humana pela USP (2021). Atualmente é membro do Neils da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; do Instituto de Cultura Ibero-Atlântica (ICIA, Portugal) e do Grupo de Estudos do Capital (GECA/USP). Professora Titular do Curso de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia do IGC/Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de GEOGRAFIA, com ênfase em Atitude e Ideologias Políticas, atuando principalmente nos seguintes temas: Geografia, Ideologia, Educação, Ensino de Geografia e Análise do Discurso.

Manoel Fernandes Sousa Neto, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil. manoelfernandes@usp.br

Licenciado e Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (1992, 1993), realizou mestrado e doutorado em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (1997, 2004) e pós-doutorado em História da Cartografia pela Universidade do Porto (2012-2013). Docente da Universidade Federal da Paraíba (1993-1998), Universidade Federal do Ceará (1998-2007) e da Universidade de São Paulo desde 2007 onde realizou Livre Docência em 2019 e é Professor Associado. Atuou como Professor Visitante na Université Cergy-Pontoise (2019) e presidiu a Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Geografia - ANPEGE (2018-2019). Poeta-docente publicou livros, artigos e ensaios voltados à compreensão da história da geografia no Brasil, à geografia histórica do capitalismo, à história da cartografia e ao ensino de geografia.

Published

2023-11-02

How to Cite

DEL GAUDIO, R. S.; SOUSA NETO, M. F. TEXTBOOKS AS SOURCES FOR RESEARCH IN THE HISTORY OF SCHOOL GEOGRAPHY: TEXTBOOKS AS SOURCES FOR RESEARCH IN THE HISTORY OF SCHOOL GEOGRAPHY. Goiano Bulletin of Geography, Goiânia, v. 43, n. 01, 2023. DOI: 10.5216/bgg.v43i01.73011. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/73011. Acesso em: 27 jul. 2024.