The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
DOI:
https://doi.org/10.5216/ag.v12i3.57540Abstract
This paper originates from Chapter 2 of the masters dissertation entitled O Ensino do Lugar e o Lugar do Ensino: o conceito de lugar geográfico como dimensão de uma educação emancipadora no Ciclo II do Ensino Fundamental [“The Teaching of Place and the Place of Teaching: The Concept of Geographic Place as Part of an Emancipatory Education in Cycle 2 of Brazil’s Elementary School”]. It presents an in-depth analysis of the concept of place in geography, including various theoretical perspectives (particularly the critical and humanistic approaches) and the concept’s scientific meanings and daily applications in Geography teaching in Cycle 2 of Brazil’s elementary school. Furthermore, this paper addresses the dialectic relation between place and world from a multiscale approach, immersed in present-day economic globalization. Its aim is to shed light on debates concerning the geographic place in both academic and school-based geography, hence identifying and analysing the theoretical foundations required to foster reflections on pedagogical classroom practices.
Keywords: Geography teaching. Place. Cycle 2.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos na Revista Ateliê Geográfico. Além disso, os conteúdos publicados são de inteira e exclusiva responsabilidade de seus autores, ainda que reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
- Autores têm permissão e são estimulados a divulgar seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).