Limits and possibilities of the physical-natural themes in the National Curricular Common Base: analyzing the final years of the Secondary School
DOI:
https://doi.org/10.5216/ag.v14i1.56940Abstract
The objective of this work is to understand the operation of modes of reasoning (JO and BEDNARZ, 2009) and thinking skills (ANDERSON and KRATHWOHL, 2001) in the production of spatial concepts related to physical-natural themes, considering the BNCC years of elementary school. These analyzes allowed to conclude that the physical-natural subjects are privileged levels of understanding and processing in the field of reasoning operations, as well as the exploration of complex spatial concepts. At the end, it is necessary to rescue observation as the primary ability to produce geographic knowledge, to rescue the idea of the geographical situation in the direction of the production of significant meanings for the physical-natural themes in multiple school realities.
Keywords: geographic thinking; geography teaching; curriculum; elementary school II.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos na Revista Ateliê Geográfico. Além disso, os conteúdos publicados são de inteira e exclusiva responsabilidade de seus autores, ainda que reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
- Autores têm permissão e são estimulados a divulgar seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).