Pedagogical Intentionality in Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i2.79540

Abstract

In this article we consider an Art class experience (Drama and Dance) for children aged between 4 and 6 years old to analyze possible overlaps between both artistic and pedagogical intentionality. To this end, we describe part of a teaching experiment carried out by the author. The purpose of the experiment was to offer continued training for Early Childhood Education teachers and/or those who worked as Art teachers in elementary school. The experiment was carried out at the Federal University of Tocantins / Brazil. Our assumption is that there is an extensive set of dimensions of artistic intentionality that are often not considered in educational contexts. Generally, the playful dimension of Art is overly valued to the detriment of other dimensions, including ritualistic, political, poetic, aesthetic and festive one. In this way, we understand that methodological propositions in artistic experiences for and with young children tend to reduce the possibilities of constructing artistic knowledge to the aspects of art that playfulness makes present. As an alternative to this restrictive perspective, we assert the need to insert traits from other dimensions of Art in the constitution of pedagogical intentionality. We suggest that we should select not only themes and phenomena of Art, but also artistic instruments, procedures and notions assumed as methodological instruments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliano Casimiro de Camargo Sampaio, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, juliano.casimiro@uft.edu.br

Diretor e ator de teatro, Professor da Licenciatura em Teatro e da Licenciatura em Música da Universidade Federal do Tocantins. Pós-Doutor em Arte, Pós-Doutor em Educação, Pós-Doutor, Doutor e Mestre em Psicologia, Bacharel em Artes Cênicas e Licenciado em Teatro. Coordenador do grupo de pesquisa e extensão CONAC (UFT/CNPq). Presidente da Federação de Arte/Educadores do Brasil (FAEB), nas gestões 2022/2023 e 2024/2025. Bolsista produtividade da Fundação de Amparo à Pesquisa do Tocantins (FAPT) (2022-2024).

References

DE MASI, Domenico. O ócio criativo. Sextante: Rio de Janeiro, 2000.

DESGRANGES, Flávio. A posição do espectador: perspectivas pedagógicas. In: TELLES, Narciso; FLORENTINO, Adilson (orgs.). Cartografias do ensino de teatro. Uberlândia/MG: EDUFU, 2009, p. 85-94.

DUBATTI, Jorge. Teatro, arte, ciencias del arte y epistemología: una introducción. Repertório, Salvador, nº 20, p. 65-76, 2013.

DULLIN, Charles.Improvisação. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 18, p. 171-180, 2012.

FERNANDES, Silvia. Teatralidades dissidentes. Cena, Porto Alegre, v. 42, n. 1, p. 1-14, jan./abr. 2024.

GAMBINI, Roberto. Com a cabeça nas nuvens. Pró-Posições, v. 21, n. 2 (62), p. 149-159, 2010.

GERALDI, Silvia. O Lugar da Teatralidade na Dança Contemporânea. Sala Preta, v.12, n. 2, p. 13-26, 2012.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Petrópolis, RJ.: Vozes, 2009.

HUSSERL, Edmund. Études psychologiques pour la logique elementaire. In: Husserl, Edmund. Articles sur la logique. Paris: Puf, 1894/1975.

HOLM, Anna Marie. Baby- Art. Os primeiros passos com a arte. Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2007.

ICLE, Gilberto. Problemas teatrais na educação escolarizada: existem conteúdos em teatro? Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, V.2, nº 17, p. 70-77, 2011.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2009

LIB NEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

MAGELA, André Luiz Lopes. Normatividade da cooperação em aulas de teatro. Urdimento, Florianópolis, v.1, n.34, p. 110-128, mar./abr. 2019.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A Natureza. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O Olho e O Espírito. São Paulo: CosacNaiFy Portátil, 2013.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

RANCIÈRE, Jacques. Nas margens do político. Lisboa: KKYM, 2014.

ROMMETVEIT, Ragnar. On negative rationalism in scholarly studies of verbal communication and dynamic residuals in the construction of human intersubjectivity. Em R. Rommetveit & R. Blakar (Orgs.) Studies of language, thought and verbal communication. London: Academic Press, 1979, p. 147-161.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, Representar. São Paulo: Cosac & Naify, 2009.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Leu jeu dramatique en milieu scolaire. Paris: CEDIC, 1977.

SAMPAIO, Juliano Casimiro de Camargo. A constituição do ser(ator) entre a cotidianidade e as artes cênicas. Palmas: EDUFT, 2017.

SAMPAIO, Juliano Casimiro de Camargo. A teatralidade de si-mesmo no ensino do teatro. Repertório, [S. l.], n. 29, p. 233–257, 2018.

SCHECHNER, Richard. A vanguarda conservadora. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p. 573-600, 2012.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do Currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.

SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais. O Fichário. São Paulo: Perspectiva, 2001.

WIGGERS, Ingrid Dittrich. Infância e Mídia: crianças desenham novas corporeidades? In: FANTIN, Monica & GIRARDELLO, Gilka (Orgs.). Liga, Roda, Clica - Estudos em mídia, cultura e infância. Campinas: Papirus, 2008, p. 75-98.

Published

2025-02-11

How to Cite

CASIMIRO DE CAMARGO SAMPAIO, Juliano. Pedagogical Intentionality in Art. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 2, p. 148–177, 2025. DOI: 10.5216/ac.v10i2.79540. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/79540. Acesso em: 14 dec. 2025.