A(n), the, of: verbs and objects that drive movement: ballet dialogues with children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79494

Abstract

The project called Ballet in Focus: Formative Paths, coordinated by Professors Dr. Eleonora Motta and Ms. Rousejanny Ferreira, was awarded a grant from the Goiás State Art and Culture Fund in 2022. The aim here is to recount the teaching and research experience of preparing and developing the final work entitled Verbos que conduzem o movimento (Verbs that drive movement), which started with the question: what are the ways to learn to dance ballet? With this in mind, the axes were listed: materials, body actions, expanding the possibilities of movement, body perception and authorial research through dance improvisation, with the aim of enhancing creativity, self-awareness and respect for the different corporealities present in a group of children aged between 7 and 10 in a children's ballet class. The information that underpinned the reflections was produced through the field diary of the teacher responsible, supported by studies in the field of Art. This intertwining helped to systematize a different approach to ballet in a private dance studio in the city of Goiânia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Pathiely Serrania Faria, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Brasil.

Graduada em Licenciatura em Dança pela Universidade Federal de Goiás, especialista em Neuropedagogia e Psicanálise pelo Instituto Reflexão, participante do Grupo de Pesquisa em Dança: Arte, Educação e Infâncias (GPDAEI), participante na Ação de Extensão DANÇARELANDOEM CENA - INSTALAÇÕES, participante na Ação de Extensão DANÇARELANDO EM CENA ENTRE GRANDES E PEQUENOS, participante na Ação de Extensão DANÇARELANDO EM CENA DE CRIANÇA PARA CRIANÇA. Diretora, coordenadora e professora do Espaço Corpo

Fernanda de Souza Almeida, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Brasil.

Professora Adjunta do curso de Licenciatura em Dança e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena da Universidade Federal de Goiás  (UFG).  Lidera o Grupo de Pesquisa em Dança: Arte, Educação e Infâncias (GPDAEI) e coordena o programa de extensão e cultura Dançarelando, em seus cinco diferentes projetos. É mestre em Artes pelo Instituto de Artes da UNESP, área de concentração Arte Educação e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

References

ALMEIDA, Fernanda de Souza. Costuras a muitos corpos para dançarelar na Educação

Infantil. Formação inicial docente e Estágio supervisionado em Dança. Faculdade de

Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. Tese (Doutorado em Educação)

Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48137/tde-27022023-

/pt-br.php Acesso: 20 mar. 2023.

ALMEIDA, Fernanda de Souza; LIZA, Adriana Vilchez Magrini. O trabalho por projetos:

outros modos de ser, fazer e estar docente em dança com crianças. In: VII Encontro

Científico Nacional de Pesquisadores em Dança, 2022. Online. Anais eletrônicos. Salvador,

Galoá, 2022. p. 441-457. Disponível em: <https://proceedings.science/anda/anda-

/trabalhos/o-trabalho-por-projetos-outros-modos-de-ser-fazer-e-estar-docente-em-danca-

com-c?lang=pt-br> Acesso em: 13 Mai. 2024.

ARIAS CARDONA, Ana María; ALVARADO SALGADO, Sara Victoria. Investigación

narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES

Psicol, Medellín, v. 8, n. 2, p. 171-181, Dezembro de 2015. Disponível em:

<http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-

&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 13 de Maio 2024.

FERREIRA, Rousejanny da Silva; PATRIOTA, Rosangela. Olhares performáticos para o

balé: proposições contemporâneas de William Forsythe. COMA, Processos composicionais

para a cena,. p. 98-110, 2013. IV COMA - Coletivo da Pós-Graduação em Arte - Lugar in

Comum, 2013, Brasília.

FERREIRA, Rousejanny da Silva. Balé sob outros eixos: contextos e investigações do

coreógrafo norte-americano William Forsythe (1949) entre 1984 e 1994. Programa de

Pós-Graduação em Performance Cultural, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia,

Dissertação (Mestrado em Performance Cultural). Disponível em:

https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/5707/5/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-

%20Rousejanny%20da%20Silva%20Ferreira%20-%202015.pdf. Acesso: 14 mar. 2023

DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na Educação da Primeira

Infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.

LABAN, Rudolf Von. Domínio do movimento. São Paulo: Editora, ‎Summus Editorial; 5ª

edição, 1 novembro 1978.

STIGGER, Veronica. William Forsythe: Objetos Coreográficos. São Paulo: SESC

Pompéia, 2019.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antônio

(Coord.). Os Professores e a sua Formação. 3ª Ed. Lisboa, Publicações Dom Quixote, 1992,

p. 79-91. Pelotas, FaE-UFPel, setembro de 2014.

RENGEL, Lenira Peral. Dicionário Laban. São Paulo: Annablume. 2ª ed., 2005.

Published

2024-11-20

How to Cite

SERRANIA FARIA, A. P.; DE SOUZA ALMEIDA, F. A(n), the, of: verbs and objects that drive movement: ballet dialogues with children. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 61–88, 2024. DOI: 10.5216/ac.v10i1.79494. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/79494. Acesso em: 21 nov. 2024.