'Proximity' and 'Listening'
possible relationships with children on the contemporary scene based on the experiences of Eranos Círculo de Arte
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v10i2.79446Abstract
This text reflects on the characteristics that have marked the Theater Movement for Babies and Early Childhood in Brazil. It presents clues about the history of this segment, as well as groups and initiatives that have stood out in the production of shows for children of this age group and in the defense of these children's right to access the theater. The work of Eranos Círculo de Arte is analyzed using Reggio Emilia Pedagogy as theoretical support, taking into account the similarities between this approach and aspects that have been defended by the aforementioned group. It points to the need for a contemporary stage that welcomes babies, younger children and their families according to their ways of life and expression.
Downloads
References
GARDNER, Howard. Apresentação. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org). As Cem Linguagens da criança: a Experiência de Reggio Emilia em transformação. Vol. 2. São Paulo: Penso, 2016.
HOYUELOS, Alfredo. A estética no pensamento e na obra pedagógica de Loris Malaguzzi. São Paulo: Phorte, 2020.
MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn, GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016.
MOURA, Cirila Targhetta. Voa(r) – uma poética cênica para os primeiros anos. 2019. 148f. Dissertação (Mestrado em Arte). Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
PUPO, Maria Lúcia de Souza. No reino da desigualdade. São Paulo: Perspectiva; FAPESP, 1991.
BARBOSA, Maria; FOCHI, Paulo. O teatro e os bebês: trajetórias possíveis para uma pedagogia com crianças pequenas. Revista Espaço da Escola. Ijuí/RS. Ed. Unijuí. Ano 21. n° 69. jan./jun. 2011.
CARDELL, Clarice. (2023). Teatro para bebês. Entrevista disponível em: https://eranos.com.br/artigos/entrevista-com-clarice-cardell/
CEPPI, Giulio; ZINI, Michele. (org). Crianças, espaços, relações: como projetar ambientes para a educação infantil. Porto Alegre: Penso: 2013.
COELHO, Sandra Regina. Investigações acerca do Protagonismo Infantil nas produções do Eranos Círculo de Arte. 2023. 203f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.
CHERUBINI, Luiz André. (2023). Teatro para bebês. Entrevista disponível em: https://eranos.com.br/artigos/entrevista-com-sobrevento/
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org). As Cem Linguagens da criança: a Experiência de Reggio Emilia em transformação. Vol. 2. São Paulo: Penso, 2016.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2012.
RINALDI, Carla. Diálogo com Reggio Emília: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
RINALDI, Carla. O currículo emergente e o construtivismo social. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org). As Cem Linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Vol. 1. São Paulo: Penso, 2016.
VARGAS, Sandra. (2023). Teatro para bebês. Entrevista disponível em: https://eranos.com.br/artigos/entrevista-com-sobrevento/.
VECCHI, Vea. Arte e criatividade em Reggio Emília: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diego de Medeiros Pereira, Sandra Regina Coelho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.
