'Proximity' and 'Listening'

possible relationships with children on the contemporary scene based on the experiences of Eranos Círculo de Arte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i2.79446

Abstract

This text reflects on the characteristics that have marked the Theater Movement for Babies and Early Childhood in Brazil. It presents clues about the history of this segment, as well as groups and initiatives that have stood out in the production of shows for children of this age group and in the defense of these children's right to access the theater. The work of Eranos Círculo de Arte is analyzed using Reggio Emilia Pedagogy as theoretical support, taking into account the similarities between this approach and aspects that have been defended by the aforementioned group. It points to the need for a contemporary stage that welcomes babies, younger children and their families according to their ways of life and expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego de Medeiros Pereira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, diego.pereira@udesc.br

Doutor em Teatro. Docente do Departamento de Artes Cênicas, do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) e Programa Mostrado Profissional em Artes (Prof-Artes) da UDESC. Líder do Grupo de Estudos sobre Teatro e Infâncias (getis/CNPq). 

Sandra Regina Coelho, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, sandraliracoelho@gmail.com

Mestra em Teatro pelo Programa de Pós-Graduação em Teatro (PPGAC/UDESC). Atriz e Produtra do Eranos Círculo de Arte. 

References

GARDNER, Howard. Apresentação. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org). As Cem Linguagens da criança: a Experiência de Reggio Emilia em transformação. Vol. 2. São Paulo: Penso, 2016.

HOYUELOS, Alfredo. A estética no pensamento e na obra pedagógica de Loris Malaguzzi. São Paulo: Phorte, 2020.

MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn, GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016.

MOURA, Cirila Targhetta. Voa(r) – uma poética cênica para os primeiros anos. 2019. 148f. Dissertação (Mestrado em Arte). Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

PUPO, Maria Lúcia de Souza. No reino da desigualdade. São Paulo: Perspectiva; FAPESP, 1991.

BARBOSA, Maria; FOCHI, Paulo. O teatro e os bebês: trajetórias possíveis para uma pedagogia com crianças pequenas. Revista Espaço da Escola. Ijuí/RS. Ed. Unijuí. Ano 21. n° 69. jan./jun. 2011.

CARDELL, Clarice. (2023). Teatro para bebês. Entrevista disponível em: https://eranos.com.br/artigos/entrevista-com-clarice-cardell/

CEPPI, Giulio; ZINI, Michele. (org). Crianças, espaços, relações: como projetar ambientes para a educação infantil. Porto Alegre: Penso: 2013.

COELHO, Sandra Regina. Investigações acerca do Protagonismo Infantil nas produções do Eranos Círculo de Arte. 2023. 203f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.

CHERUBINI, Luiz André. (2023). Teatro para bebês. Entrevista disponível em: https://eranos.com.br/artigos/entrevista-com-sobrevento/

EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org). As Cem Linguagens da criança: a Experiência de Reggio Emilia em transformação. Vol. 2. São Paulo: Penso, 2016.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2012.

RINALDI, Carla. Diálogo com Reggio Emília: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

RINALDI, Carla. O currículo emergente e o construtivismo social. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org). As Cem Linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Vol. 1. São Paulo: Penso, 2016.

VARGAS, Sandra. (2023). Teatro para bebês. Entrevista disponível em: https://eranos.com.br/artigos/entrevista-com-sobrevento/.

VECCHI, Vea. Arte e criatividade em Reggio Emília: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.

Published

2025-02-11

How to Cite

DE MEDEIROS PEREIRA, Diego; REGINA COELHO, Sandra. ’Proximity’ and ’Listening’: possible relationships with children on the contemporary scene based on the experiences of Eranos Círculo de Arte. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 2, p. 74–105, 2025. DOI: 10.5216/ac.v10i2.79446. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/79446. Acesso em: 5 dec. 2025.