Sharing sensitive knowledge with the indigenous people of Parque das Tribos through artistic-pedagogical practices with storytelling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i2.78792

Abstract

Below we will analyze the research carried out in the field of pedagogical practices and poetic experiences with the indigenous people of Parque das Tribos. These sensitive encounters were guided by the search for dialogue with indigenous knowledge and the creation of a space for knowledge and cultural exchange that enhances the voices of the subjects involved - the indigenous people and the students of the Theatre course at the Amazonas State University. Encounters with other bodies, people, groups, experiences, places, ideas, histories, cultures, ethnicities and genders, making up the fabric of collaborations. These encounters relate to the experience with the Parque das Tribos indigenous community located on the urban perimeter of the city of Manaus, Amazonas, where the focus is on the relationship of exchange with the indigenous teachers and children of the cultural spaces assisted by the Indigenous School Education Management (GEEI/SEMED) set up within the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Benites Bordin, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus, Amazonas, Brasil, vavabb@hotmail.com

Doutoranda em Artes Cênicas na Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, professora assistente do curso de Teatro da Univerdidade do Estado do Amazonas e integrante do grupo de pesquisa CNPQ Tabihuni.

References

CUNHA, Manuela Carneiro da. Cultura com aspas e outros ensaios. São Paulo: Cosacnaify, 2009.

LAGROU, Els. Arte indígena no Brasil: agência, alteridade e relação. Editor: Fernando Pedro da Silva; Coordenação: Fernando Pedro da Silva e Marília Andrés Ribeiro; Orientações Pedagógicas: Lucia Gouvêa Pimentel e William Resende Quintal. Belo Horizonte: Editora C / Arte, 2009.

MÜLLER, Regina Polo. As artes indígenas e a arte contemporânea. Textos escolhidos de cultura e arte populares. Rio de Janeiro, v.7, n.1, p. 7-18, mai. 2010.

PETIT, Michèle. Ler o mundo: Experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019.

PILETTI, Nelson; ROSSATO, Geovanio; ROSSATO, Solange Marques. Psicologia do desenvolvimento. São Paulo: Contexto, 2014.

RUBIM, Altaci Correa. O reordenamento político e cultural do povo Kokama: a reconquista da língua e do território além das fronteiras entre o Brasil e o Peru. 2016. Tese (Doutorado em Linguística), Universidade de Brasília, Brasília, DF.

SISTO, Celso. Textos e Pretextos sobre a Arte de Contar Histórias. Chapecó, SC: Argos, 2001.

VIDAL, Lux. Grafismo indígena: estudos de antropologia estética. 2ª edição – São Paulo: Studio Nobel: Fapesp, 2000.

ZUMTHOR. Paul. Performance, recepção e leitura. 2ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

Published

2025-02-11

How to Cite

BORDIN, Vanessa Benites. Sharing sensitive knowledge with the indigenous people of Parque das Tribos through artistic-pedagogical practices with storytelling . Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 2, p. 12–34, 2025. DOI: 10.5216/ac.v10i2.78792. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/78792. Acesso em: 7 dec. 2025.