CINESTESIA: BODILY SENSES AND PERCEPTION IN A DANCE CREATIVE PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.78143

Abstract

This research aimed to analyze how members of Grupo Rascunho experienced the proposals to expand sensory experience and perception, throughout the collaborative creative process of Cinestesia (2022). It started from Practice as Research, as a methodology, with recording of data produced in group meetings in audio, video, logbook, and articulation with referenced literature. The research carried out approached dance through an enactive perspective, which put into operation a way of moving as an expansion of the sensitive. As a result, Practice as Research highlighted the development of a kinesthetic mode of attention – which involved proprioception, vestibular system, vision and skin – as well as the emergence of unusual movement patterns and greater resilience of bodies in relation to not habitual spaces. Furthermore, it raised reflections regarding the development of investigative processes based on thinking through kinesthetic consciousness and regarding a constant process of creating one's own corporeality in the experience with movement, providing the opportunity for the appearance of a poetics that emerged from the texture of bodies and movements of interpreter-creators.

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Author Biographies

Juliana Silveira, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, Brasil.

Artista da dança, diretora, professora do Departamento de Artes e Humanidades da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Doutora em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com participação no Programa Doutorado Sanduíche no Exterior (bolsa CAPES). Mestre em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bacharel e Licenciada em Filosofia pela UFMG. Educadora do Movimento Somático pela School for Body-Mind Centering™. Coordenadora do Grupo Rascunho.

Hester Paes de Freitas, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, Brasil.

Graduanda em Dança pela Universidade Federal de Viçosa. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq (2021-2022) para realização desta pesquisa. Integrante do Grupo Rascunho, onde desenvolve trabalhos de pesquisa, extensão, criação em dança contemporânea e contato-improvisação. Possui formação em balé clássico, dança contemporânea e jazz. Professora de balé clássico. Participante de festivais de dança nacionais e internacionais.

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Published

2024-11-20

How to Cite

SILVEIRA, J.; PAES DE FREITAS, H. CINESTESIA: BODILY SENSES AND PERCEPTION IN A DANCE CREATIVE PROCESS. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 436–482, 2024. DOI: 10.5216/ac.v10i1.78143. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/78143. Acesso em: 23 nov. 2024.