HUTUKARA
Between skin and shell
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v9i1.77616Abstract
This article aims to unravel the conception process of the video-scene “Hutukara: Entre a Pele e a Casca”, through the deepening of the various artistic manifestations present in the work and their links. Conceived, firstly, through the collective formed at the Ateliê de Dança “Nós” and later transformed into audiovisual language, the work pervades both body work in the face of multispecies incentives and through storytelling, the latter as a discourse of a reality less directed at the Nature/Culture partition and more interested in discussing the Anthropocene through the bias of the tangle of ways of life. The work deals with the mutations of Planet Earth's body through a perspective that resonates the multiple layers between dream and reality, embroidered in the relationship between art and wisdom of the Yanomami people.
Downloads
References
AGAMBEN, G. O que é um dispositivo? Outra travessia, Florianópolis, n. 5, p. 9-16, jan. 2005.
ANZALDÚA, Gloria. A vulva é uma ferida aberta e outros ensaios. Trad. de Tatiana Nascimento. Rio de Janeiro: A Bolha, 2021.
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. Trad. Sergio P. Rouanet. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense. [1931] 1994.
DAWSEY, J. C. Victor Turner e antropologia da experiência. Cadernos De Campo (São Paulo - 1991, 13(13),163-176, 2005. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v13i13p163-176
GIL, José. Movimento total: o corpo e a dança. [s. l.]: Relógio D'Água, 2001.
GIANOUKAS, Lindsay. Pele de Performer - Pensamento Poroso e Carne Expressiva - (Tese) Doutorado em Artes Cênicas. Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
KRENAK, Ailton – A Potência do Sujeito Coletivo. Revista Periferias. Entrevista por Jailson de Souza e Silva. Disponível em https://revistaperiferias.org/materia/a-potencia-do-sujeito-coletivo-parte-i/. Acesso em 9 de julho de 2023.
KOPENAWA, David. Hutukara: Grito da Terra. Caderno de Leituras, n.130. Políticas da Terra. Disponível em: https://chaodafeira.com/wp-content/uploads/2021/07/cad130-kopenawa-hutukara.pdf. Acesso em: Jun. 2023.
HARTMAN, Saidiya. Vênus em dois atos. Rio de Janeiro: Revista Eco Pós - UFRJ, 2020
HARAWAY, Donna. Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano/ organização e tradução Tomaz Tadeu – 2. ed. – Belo Horizonte : Autêntica Editora, 2009.
HARAWAY, Donna. O Manifesto das espécies companheiras: Cachorros, pessoas e alteridade significativa / Donna Haraway ; trad Pê Moreira ; revisão técnica e pósfacio Fernando Silva e Silva. – 1. ed. – Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.
KRENAK, Ailton . A Potência do Sujeito Coletivo. Entrevista por Jailson de Souza e Silva. Revista Periferias.Disponível em: <https://revistaperiferias.org/materia/a-potencia-do-sujeito-coletivo>. Acesso em: Jun 2023.
LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: n-1 edições, 2017.
LATOUR, Bruno. Reagregando o Social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Trad. Gilson César Cardoso de Sousa. Salvador/Bauru: Edufba/Edusc, 2012.
LE GUIN, Ursula K. A teoria da bolsa de ficção / Ursula K. Le Guin; tradução de Luciana Chieregati, Vivian Chieregati Costa; introdução de Juliana Fausto; posfácio Luciana Chieregati. – São Paulo: n-1 edições, 2021.
LUNA, Luis Eduardo. Biosfera, Antropoceno e Animismo Ameríndio. Cadernos SELVAGEM. Publicação digital da Dantes Editora Biosfera, 2021.
MANNING, Erin. Artimanhas - coletividades emergentes e processos de individuação - andré Arias Fogliano de Souza Cunha, 2018 – Lugar comum.
MARGULIS, Lynn. O planeta simbiótico. Uma nova perspectiva da evolução. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
MARGULIS, Lynn. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno; Ed. Thiago Mota Cardoso, Rafael Victorino Devos. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.
MIGLIORIN, Cezar Avila. Eu sou aquele que está de saída: dispositivo, experiência e biopolítica no documentário contemporâneo / Cezar Ávila Migliorin. Rio de Janeiro, 2008. 279 p.
MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, [online], v. 32, n. 94, pp. 1-18, jun. 2017.
PERETTA, Éden. Memórias e políticas do “corpo de carne no Ankoku Butô de Tatsumi Hijikata. Anais ABRACE, v. 13, n. 1, 2012.
RIBEIRO, Walmeri. Poéticas do outrar-se: a potênica de corpos porosos na criação de mundos possíveis. In: C. a. M. D. Nóbrega e M. L. P. G. Fragoso (Ed.). Hiperorgânicos. Arte, consciência e natureza. Rio de Janeiro: Editora Circuito, v.3, 2021.
STENGERS, Isabelle. Reativar o animismo. Trad. Jamille Pinheiro Dias. Cadernos de Leituras, n. 62. Belo Horizonte. Edições Chão da Feira. Maio de 2017.
VERDI, Lígia. Ohno: pai, mestre, inferno e paraíso. In: Os mestres do Butoh Japonês. Sesc/SP & Fundação Japão, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Joelma Araújo, Marcela Cavallini, Sofia Mussolin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.