ECOPERFORMANCE

Possible Perspectives for the Performing Arts

Authors

  • Wolfgang Pannek Academy of Fine Arts Leipzig, Leipzig, Alemanha, wolfgangpannek@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v9i1.77363

Abstract

With reference to the International Ecoperformance Film Festival, the article introduces ecoperformance and ecorporality, two concepts coined by Brazilian choreographer Maura Baiocchi and developed in collaboration with German director Wolfgang Pannek within the scope of research in performing arts carried out by Taanteatro Companhia. In addition, the article explores possible contributions of the perspectivism of the German philosopher Friedrich Nietzsche and the Amerindian multi-perspectivism of the Brazilian anthropologist Eduardo Viveiros de Castro to the theorization of ecoperformance as a multi-perspectivist and interspecies performative practice and discusses its role in the process of overcoming the AntropoScene, presented as the dominant paradigm of performing arts in the Anthropocene, towards the SymbioScene, as a performative paradigm of the “Symbiocene”, a concept proposed by the Australian environmental philosopher Glenn Albrecht to designate a hypothetical future era of planet Earth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wolfgang Pannek, Academy of Fine Arts Leipzig, Leipzig, Alemanha, wolfgangpannek@hotmail.com

Wolfgang Pannek é diretor, performer, autor, tradutor e produtor. Integrante (1992) e codiretor (1994) da Taanteatro Companhia. M.A. (filosofia, letras e psicologia) pela FernUniversität Hagen (Alemanha). Doutorando em filosofia na Academia de Artes de Leipzig sob orientação de Marc Rölli. Diretor de produção da Mostra 95 Butoh e Teatro Pesquisa, idealizador e diretor de produção de Artaud 100 Anos, coordenador do Intercâmbio Cultural Matola-Brasil (2005) e organizador da Hans Thies Lehmann Brasil Tour 2010. Idealizador e produtor da Ocupação Artaud (2016) e da Ocupação Deleuze (2017) no Teatro Aliança Francesa de São Paulo. Atuou como coreógrafo e ator em Os Sertões, sob direção de José Celso Martinez Corrêa. Criou e dirigiu a trilogia cARTAUDgrafia (2015) sobre a vida e obra de Antonin Artaud e o espetáculo 1001 PLATÔS (2017) baseado na obra Mil Platôs de Gilles Deleuze e Félix Guattari. Idealizou e produziert o filme coletivo The Theatre and the Plague (2020). Na televisão participou como ator do seriado “fdp” (HBO Brasil), da telenovela “Além do horizonte” (TV Globo) e da série “El Presidente: Jogo da Corrupção” (Amazon Prime).

References

Livros:

BAIOCCHI, Maura; PANNEK, Wolfgang. Choreographic Theatre of Tensions: forces & forms. São Paulo: Transcultura, 2020.

BAIOCCHI, Maura; PANNEK, Wolfgang. Taanteatro: forças & formas. São Paulo: Transcultura, 2018.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Metafísicas Canibais. São Paulo. Ubu Editora e n-1 edições, 2018.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Cannibal Metaphysics: For a Post-structural Anthropology. Trans. Peter Skafish. Minneapolis: Univocal, 2014.

DELEUZE, Gilles. Spinoza: Practical Philosophy. Trans. Robert Hurley. San Francisco: City Lights Books, 1988.

LEHAMNN, Hans-Thies. Foreword: A radically “green” theater. In: BAIOCCHI, Maura; PANNEK, Wolfgang. Choreographic Theatre of Tensions: Forces & Forms. São Paulo: Transcultura, 2020. p. 7-10.

PANNEK, Wolfgang; BAIOCCHI, Maura. Towards a Symbio-Scene. In: PANNEK, Wolfgang (org). Ecoperformance. São Paulo: Transcultura, 2022. p. 123-217.

PANNEK, Wolfgang. Ecoperformance. In: PANNEK, Wolfgang (org). Ecoperformance. São Paulo: Transcultura, 2022. p. 16-31.

WITHMAN, Walt. Leaves of Grass. New York: Modern Library, 1950.

Artigos:

ALBRECHT, Glenn; VAN HORN, Gavin. Exiting the Anthropocene and Entering the Symbiocene. In: Human and Natures Press. Disponível em: https://humansandnature.org/exiting-the-anthropocene-and-entering-the-symbiocene/. Acesso em: 8 jun. 2023.

Websites:

Environmental Dance. Disponível em https://environmental-dance.com/. Acesso em: 8 jun. 2023.

Fórum de Ecoperformance. Disponível em http://forum-de-ecoperformance.blogspot.com/

International Ecoperformance Film Festival. Disponível em www.ecoperformance.art.br. Acesso em: 8 jun. 2023.

NIETZSCHE, Friedrich. Nietzsche Source: Digital Critical Edition. Disponível em http://www.nietzschesource.org/. Acesso em: 10 jun. 2023.

NIETZSCHE, Friedrich. Die fröhliche Wissenschaft (A Gaia Ciência). Disponível em http://www.nietzschesource.org/#eKGWB/FW. Acesso em: 10 jun. 2023.

NIETZSCHE, Friedrich. Jenseits von Gut und Böse: Vorrede. (Além do Bem e do Mal). Disponível em http://www.nietzschesource.org/#eKGWB/JGB. Acesso em: 10 jun. 2023.

NIETZSCHE, Friedrich. Nachgelassene Fragmente. Disponível em www.nietzschesource.org/#eKGWB. Acesso em: 10 jun. 2023.

Projeto [des]colonizações. https://descolonizacoestaanteatro.wordpress.com/2019/09/20/forum-de-ecoperformance/. Acesso em: 8 jun. 2023.

WITHMAN, Walt. Song of Myself (1892 version). In: Poetry Foundation. Disponível em : https://www.poetryfoundation.org/poems/45477/song-of-myself-1892-version. Acesso em: 10 jun. 2023.

Vídeos:

DAN Devir Ancestral. Disponíveis em https://vimeo.com/127608235 e https://vimeo.com/273608188 . Acesso em: 8 jun. 2023.

Cerrado Ancestral. Disponível em https://vimeo.com/85623662. Acesso em: 8 jun. 2023.

Entrevista:

BAIOCCHI, Maura. Ecoperformance: Interview with Maura Baiocchi. [Entrevista concedida a] Wolfgang Pannek. Youtube, canal do International Ecoperformance Film Festival, publicado em 06 de fevereiro de 2023. Disponível em www.youtube.com/watch?v=pHyXIgqvngg. Acesso em: 8 jun. 2023.

Published

2023-12-10

How to Cite

PANNEK, W. ECOPERFORMANCE: Possible Perspectives for the Performing Arts. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 035–073, 2023. DOI: 10.5216/ac.v9i1.77363. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/77363. Acesso em: 12 may. 2024.